Co to są słowa kluczowe i dlaczego są takie ważne?

Freelancer SEO

Słowa kluczowe w SEO to zdecydowanie najważniejszy element, od którego zależy czy pozycjonujesz witrynę w odpowiedni sposób oraz, czy będziesz pozyskiwać właściwych klientów i zarabiać efektywnie. Konkurencyjność słów kluczowych jest kluczowym aspektem w SEO, ponieważ wpływa na koszt i czas potrzebny do osiągnięcia wysokiej pozycji strony dla danego słowa kluczowego. Rozróżniamy kategorie słów kluczowych: 'Fat Head’, 'Chunky Middle’, i 'Long Tail’, które różnią się objętością wyszukiwań i konkurencyjnością, a zrozumienie ich charakterystyki ma znaczący wpływ na strategię SEO.

Z tego artykułu dowiesz się między innymi:

  • czym są słowa kluczowe,
  • jakie są rodzaje słów kluczowych,
  • jak stworzyć strategię treści i plan contentu, żeby przynieść Twojej firmie zysk,
  • jak ocenić aktualne słowa kluczowe pod kątem Twojego biznesu.

Czym są słowa kluczowe? [Definicja]

Najprostsza definicja mówi, że słowa kluczowe to to, co ludzie wpisują w wyszukiwarkę. Ty ze swoją stroną internetową i produktem chcesz być po drugiej stronie, czyli być odpowiedzią na zapytanie.

Słowa kluczowe mogą być wykorzystane do wyszukiwania stron internetowych, artykułów, produktów lub usług. Słowa kluczowe mogą być również używane do targetowania reklam. Reklamodawcy mogą używać słów kluczowych, aby określić, które osoby mają zobaczyć ich reklamy.

Słowa kluczowe są również często wykorzystywane przez firmy do monitorowania swoich wyników w wyszukiwarkach internetowych. Tworzenie listy słów kluczowych pozwala zrozumieć, czego ludzie szukają, co jest kluczowe dla skutecznego marketingu i SEO. Następnie, proces tworzenia listę słów kluczowych do celowania w wyszukiwarkach jest niezbędny do promowania strony w internecie, uwzględniając analizę i selekcję słów kluczowych na podstawie zachowań potencjalnych klientów.

Strategia analizy słów kluczowych i content plan

Pierwszym krokiem przy wybieraniu słów kluczowych dla witryny jest stworzenie ogólnej — długofalowej strategii. Należy przeprowadzić szczegółową analizę słów kluczowych oraz miejsc ich występowań na stronie. Jest to kluczowy element pozycjonowania strony, ponieważ określa, która podstrona będzie rywalizowała o konkretną frazę. Niezbędna jest również ciągła optymalizacja słów kluczowych, aby doskonalić i ulepszać strategię słów kluczowych w czasie, co pozwala na lepsze dopasowanie do zmieniających się trendów i preferencji użytkowników. Proces optymalizacji słów kluczowych to jedno z kluczowych działań w SEO. Trudno wyobrazić sobie pozycjonowanie stron bez wyboru odpowiednich słów kluczowych.

Z wyprzedzeniem wiesz, jakie frazy i słowa kluczowe będziemy dodawali do serwisu, jak będziemy to robili, w jakiej kolejności i gdzie będziesz je umieszczać. Ułatwi to również wykonanie linkowania wewnętrznego, czyli wpłynie na sposób, w jaki użytkownicy będą korzystać ze strony.

To jak projekt domu. Najpierw ustalasz, gdzie ma być salon, gdzie sypialnia, a gdzie kuchnia i przekazujesz projekt do realizacji ekipie budowlanej. Brak strategii słów kluczowych przypomina trochę samowolkę budowlaną. Kiedy po już rozpoczętej budowie nie wiesz, które pomieszczenie będzie salonem, a które kuchnią, stworzy to problem na późniejszych etapach.

Chaos wynikający z braku strategii występowania słów kluczowych może wywołać zjawisko tak zwanej kanibalizacji, czyli sytuacji, w której wiele podstron z naszego serwisu będzie rywalizowało o tę samą podstronę. W konsekwencji żadna z nich nie osiągnie celu, jakim jest wysoka pozycja.

Podczas tworzenia puli słów kluczowych należy określić, jakie frazy będą najodpowiedniejsze dla Twojej witryny i zapewnią jakościowy ruch generujący zyski. Jest to bardzo złożony proces polegający na wnikliwej analizie tego, jakie produkty i usługi oferujesz oraz dobraniu takich haseł, aby pozyskiwały właściwy ruch organiczny.

Warto zaznaczyć, że frazy mogą pełnić różną funkcję. Jedne będą zorientowane na sprzedaż, inne będą sprzedaż jedynie wspierać.

Skąd brać słowa kluczowe?

Wiesz już, że słowa kluczowe są ważne dla Twojej strony internetowej. Ale skąd je wziąć? Nie ma przecież sklepów z gotowym zestawem słów kluczowych dla każdego biznesu. Planer słów kluczowych, znany również jako Google Keyword Planner, jest nieocenionym narzędziem w tym procesie, oferującym informacje takie jak wolumen wyszukiwań, powiązane frazy, konkurencyjność w Google Ads oraz specyficzne dane dla aktywnych kampanii reklamowych.

Jest on użyteczny zarówno w analizie słów kluczowych dla płatnych, jak i organicznych strategii wyszukiwania, pomagając w budowaniu strategii reklamowych oraz poprawie widoczności w wyszukiwarkach.

Propozycje Google

Propozycje Google. Frazy kluczowe możemy pozyskiwać z wyszukiwarki Google po wpisaniu głównego hasła przewodniego. Google zaproponuje nam podpowiedzi podczas wpisywania hasła, a także podobne frazy w wynikach wyszukiwania.

słowa kluczowe proponowane przez google
podobne wyszukiwania, czyli propozycje fraz kluczowych

Darmowe narzędzia

  • Google Search Console – jeśli Twoja strona istnieje już jakiś czas, otwórz raport skuteczności w GSC i sprawdź, na jakie słowa kluczowe wyświetlają się Twoje strony, ale nie ma kliknięć. Może warto stworzyć dedykowany content pod te frazy?
  • Google Keyword Planner – jeśli masz uruchomioną kampanię reklamową Gogle Ads, to masz też dostęp do narzędzia Google Keyword Planner. To narzędzie od samego Google, a więc będzie miało bardzo wiarygodne dane,
  • Google Trends – narzędzie, które analizuje popularność najczęściej wyszukiwanych haseł w wyszukiwarce Google w różnych regionach i językach. Dostępne są wykresy, które porównują popularność różnych zapytań w czasie,
  • darmowe narzędzia do analizy słów kluczowych – wtyczka SurferSEO, darmowy Keyword Generator Ahrefs, Answer The Public, 
  • płatne narzędzia – Ahrefs, Semrush, Long Tail Pro, Keywordtool.io czy polskie Senuto i Semstorm. Lista jest naprawdę długa.

Jednym z kolejnych etapów podczas wyboru słów kluczowych jest opracowanie content planu. Jest to szczegółowy plan dotyczący publikacji wszystkich treści na naszej stronie internetowej. Dzięki niemu wiesz kiedy i jakie treści musisz publikować w witrynie, aby optymalnie ją pozycjonować.

Plan taki pomaga ustalić efektywny harmonogram publikacji treści np. treści wraz ze słowami kluczowymi, które mają za zadanie realizację konkretnego celu. 

Plan warto tworzyć nawet na rok do przodu, gdyż im dłuższy i bardziej szczegółowy jest, tym skuteczniej i efektywniej możemy pozycjonować naszą stronę internetową.

Posiadanie dopracowanego planu pozwala nam efektywnie pracować, zamiast bez ustanku zastanawiać się, o czym ma być następny wpis. Plan gwarantuje, że będziemy realizować wcześniej opracowaną strategię.

Content plan obejmuje pulę tematów, które będziesz publikować na stronie. Być może do publikacji artykułu niezbędne okażą się zdjęcia i grafiki, a także teksty SEO. Wiedząc dziś, co będziesz publikował za jakiś czas, możesz lepiej zaplanować wykorzystanie budżetu, odpowiednio wcześniej stworzyć treści i niezbędne materiały, przez co ułatwisz sobie pracę.

Intencja zapytania, czyli zrozum, jak szukają klienci i czy naprawdę rozumiemy czego dokładnie potrzebują

Przede wszystkim ustalając frazy kluczowe dla naszej witryny, należy poznać intencje potencjalnych klientów, do których chcesz dotrzeć, i zaspokoić potrzeby, które sami sygnalizują. Jest to bardzo ważne a wręcz kluczowe, ponieważ źle zrozumiana intencja zapytania spowoduje, że dostarczysz użytkownikom nie to, czego oczekują. Właściwie dobrana fraza kluczowa to połowa sukcesu. 

Faza zakupowaCzego dotyczyPrzykład słowa kluczowego
PotrzebujęUżytkownik ma potrzebę i szuka informacjijaką kosiarkę wybrać
RozważamUżytkownik poszerza wiedzę, żeby upewnić się co do najlepszego wyborukosiarka elektryczna czy spalinowa
KupujęUżytkownik uświadomił sobie problem, zna rozwiązanie, teraz szuka dobrej okazjiKosiarka elektryczna Makita ELM3320 cena
UżywamUżytkownik zaspokoił pierwotną potrzebę i jest na etapie korzystania z produktuostrzenie noży do kosiarki kraków

Ten popularny podział odpowiada etapom customer journey, czyli drogi, przez jaką przechodzi użytkownik w internecie od uświadomienia sobie problemu po korzystanie z produktu:

  • zapytania informacyjne – użytkownik ma świadomość problemu i szuka rozwiązania,
  • zapytania decyzyjne – zapytania, które rozważają dostępne rozwiązania,
  • zapytania transakcyjne – użytkownik znalazł rozwiązanie, wie jaki produkt lub usługa zaspokoi jego potrzebę, i teraz go szuka w okazyjnej cenie,
  • zapytania użytkowe – związane z wykorzystaniem produktu po zakupie. 

Podpowiedź: Przy ustalaniu fraz kluczowych dla witryny, warto wspomagać się doświadczeniem pracowników biznesowo związanych z daną branżą. Suche statystyki często nie oddają realiów branży, a podpowiedzi osób pracujących w niej kilka lat mogą być bezcenne i mogą pomóc Ci odpowiednio dopracować frazy kluczowe.

Innym typem podziału ze względu na intencję zapytania są tak zwane mikromomenty. Odpowiadają na pytania:

  • chcę wiedzieć – użytkownik odkrywa informacje, szuka odpowiedzi i jeszcze nie jest gotowy do zakupu
  • chcę pójść – użytkownik szuka lokalnej firmy oferującej konkretne produkty lub usługi, rozważa zakup w pobliskiej lokalizacji
  • chcę zrobić – użytkownik szuka inspiracji lub pomocy w wykonaniu konkretnej czynności
  • chce kupić – użytkownik jest zdecydowany na zakup i potrzebuje pomocy


Poniżej przykładowe zapytania:

MikromomentSłowo kluczowe
Chcę wiedziećjak działa pompa ciepła
Chcę pójśćkawiarnia Wrocław
Chcę zrobićjak złożyć komputer krok po kroku
Chcę kupićWąż do pralki Whirlpool odpływowy

Słowa kluczowe a lejek marketingowy

Istotnym sposobem podziału słów kluczowych jest dobór słów kluczowych ze względu na elementy lejka marketingowego.

TOFU (Top of the funnel) – Początek lejka marketingowego: Etap ten stanowi początek ścieżki zakupowej klienta i obejmuje przyciągnięcie jego uwagi oraz zapoznanie z marką. To tutaj kierujemy największą część pozyskanego ruchu. W kontekście B2B najskuteczniejszym sposobem na osiągnięcie tego celu jest dostarczanie klientom wartościowych treści, których tematyka może świadczyć, że czytelnikiem jest jedna z naszych idealnych person. Mogą to być treści niezwiązane z naszym produktem czy ofertą. Treści z TOFU mają różne zastosowanie, a jednym z nich jest napełnienie list remarketingowych dla późniejszych działać PPC dla optymalizacji kosztów marketingu.

MOFU (middle of the funnel) – Środek lejka marketingowego: Etap ten stanowi kluczową fazę procesu zakupowego, w której celem jest budowanie relacji z klientem i zachęcenie go do dalszego zaangażowania w markę. Istotne jest dostarczanie mu wartości dodanej, która skłoni go do spędzenia z nami więcej czasu, co w przypadku długich procesów zakupowych w marketingu B2B jest szczególnie istotne.

BOFU (bottom of the funnel) – Dół lejka marketingowego: Etap ten stanowi końcową fazę procesu zakupowego i koncentruje się na prezentacji produktów lub usług klientowi. Choć klient zna już markę, może potrzebować więcej informacji o jej ofercie przed podjęciem decyzji zakupowej. W tym kontekście kluczową rolę odgrywają dobrze zaprojektowana strona internetowa oraz materiały sprzedażowe.

Słowa kluczowe brandowe i niebrandowane

Niebrandowane słowa kluczowe określają przedmioty, usługi czy czynności, nieuwzględniające konkretnej marki (przykład: „zmywarka do zabudowy”). Brandowe słowa kluczowe z kolei są słowami kluczowymi, które identyfikują konkretną markę. Mogą być to zarówno nazwy marek – producentów lub naszej firmy, a także słowa zawierające hasło tematyczne rozszerzone o nazwę marki (przykład: „zmywarki mediaexpert”). 

Słowa kluczowe długiego ogona (long tail) i słowa kluczowe ogólne (head)

Frazy dzielą się również na frazy head-owe, a także długie ogony, czyli frazy typu long-tail

Frazy head to ogólne słowa kluczowe, niezbyt konkretne, z reguły z dużą liczbą wyszukiwań w miesiącu i ruchem organicznym niskiej jakości (ze względu na swoją nieprecyzyjność). Składają się najczęściej z jednego lub dwóch słów.

Przykład:

  • Buty
  • Kostka brukowa
  • Zamek

Fraza Long-tail to bardziej konkretne słowo kluczowe. Często zawiera więcej niż 3 słowa lub jest po prostu dużo bardziej precyzyjne. Odpowiadają one na bardziej szczegółowe zapytania. 

Największą zaletą fraz kluczowych typu long-tail jest wspomniana precyzja i łatwiejsza do zidentyfikowania intencja użytkownika. 

Kiedy wpisujesz w wyszukiwarkę słowo “kozaki”, czego tak właściwie szukasz? Butów? Grzybów? A może informacji na temat wsi w powiecie gołdapskim?

Nie wiadomo.

Google radzi sobie coraz lepiej z odczytywaniem intencji, ale nadal kiepsko ogarnia czytanie w myślach. 

Kiedy jednak wpiszesz słowo kluczowe long-tail typu “kozaki skórzane czarne deichmann”, Google pokaże Ci ofertę Deichmanna i reklamy które mają w ofercie skórzane kozaki. Wiedząc to, możesz dobrać słowa kluczowe pod Twój produkt. Analogicznie wygląda sytuacja dla firm usługowych. Która fraza precyzyjniej określa, czego potrzebuje użytkownik:

“doradca podatkowy” czy “doradca podatkowy kryptowaluty warszawa”?

Minus fraz long-tail? Najczęściej niewiele osób ich szuka. Według danych Ahrefs 90% wyszukiwań słów kluczowych w Internecie ma search volume (liczbę wyszukiwań) niższą niż 10.

Podpowiedź: Niektóre frazy kluczowe mogą mieć okrągłe zero w rubryce liczby wyszukań w popularnych narzędziach do wyszukiwania słów kluczowych. Sytuacja ta może wystąpić zwłaszcza w mniej konkurencyjnych branżach. W rzeczywistości zapytania te mogą mieć od kilkudziesięciu do kilkuset zapytań miesięcznie. Dlatego tak ważna jest ścisła współpraca między specjalistą SEO a firmą zamawiającą pozycjonowanie.

Słowa kluczowe a miejsce występowania

Słowa kluczowe występują w różnych miejscach na stronie internetowej. Mogą być to strony główne, podstrony tematyczne, strony kategorii i produktów, a także podstrony blogowe czy kontaktowe. 

Słowo kluczowe powinno dobierać się również adekwatnie do miejsca publikacji, a wyszukiwane w odpowiednim kontekście będą kierowały do poprawnej podstrony naszego serwisu lub odpowiedniego typu podstrony np. opisu usługi, lub artykułu na blogu.

Klastrowanie słów kluczowych

Obecnie Google całkiem dobrze radzi sobie z odczytywaniem kontekstu. Nie ma już potrzeby tworzenia 10 różnych artykułów na podobne frazy.

Podczas przygotowania strategii występowania słów kluczowych warto przypisać do jednej podstrony wiele słów kluczowych o tej samej intencji i podobnym brzmieniu.

Zbieżne słowa kluczowe łączymy w grupę, czyli klaster.

Przykładowy klaster może zawierać takie słowa kluczowe jak:

  • doradca podatkowy Rzeszów, 
  • doradztwo podatkowe, 
  • kancelaria podatkowa Rzeszów,
  • kancelaria doradztwa podatkowego Rzeszów.

Jedna dobrze zoptymalizowana strona może pojawiać się wysoko w wynikach wyszukiwania na wszystkie powyższe frazy.

Do klasteryzacji słów kluczowych można wykorzystać oprogramowanie, takie jak SurferSEO, Contadu, Semstorm lub MS Excel. 

Podsumowanie

Wierzę, że po przeczytaniu tego artykułu wiesz już, co to są słowa kluczowe i rozumiesz, dlaczego tak ważna jest przemyślana strategia ich występowania.

Przy wyszukiwaniu słów kluczowych warto skorzystać z samej wyszukiwarki jak i dedykowanych narzędzi. Uwzględnij wszystkie rodzaje słów kluczowych i w odpowiedni sposób je pogrupuj. Pamiętaj, że headowe frazy kluczowe mimo dużej liczby wyświetleń mogą słabo konwertować w porównaniu do precyzyjnych zapytań.

Udostępnij ten artykuł
Facebook
LinkedIn
Picture of Rafał Pietraszek

Rafał Pietraszek

Pomagam przedsiębiorstwom w generowaniu większych przychodów za pomocą profesjonalnych strategii SEO.

Dodaj komentarz

Zostaw wiadomość

Wypełnij formularz, skontaktuję się z Tobą.