Zalety SEO, czyli co daje pozycjonowanie stron

Freelancer SEO » Baza wiedzy

Mieć sklep online lub firmę usługową i nie wykonywać pozycjonowania strony internetowej, to jak mieć sklep stacjonarny, o którym nikt nie wie. Klient przyjdzie tylko wtedy, kiedy zbłądzi.

Z tego artykułu dowiesz się:

  • dlaczego warto robić SEO w firmie, 
  • jakie wymierne korzyści może Ci to dać, 
  • jak wychodzi kosztowo w porównaniu z reklamą w Google czy mediach społecznościowych,
  • co, oprócz ruchu na stronie, daje pozycjonowanie strony. 

SEO zwiększa widoczność strony i generuje wysokiej jakości ruch

Pozycjonowanie strony internetowej podnosi widoczność strony w organicznych wynikach wyszukiwania. Poprzez widoczność rozumiemy:

  • pozycje w wynikach wyszukiwania na pożądane słowa kluczowe,
  • więcej słów kluczowych na wysokich pozycjach,
  • ruch organiczny,
  • rozpoznawalność marki.

Lepsza widoczność oznacza napływ większej liczby potencjalnych klientów i łatwiejsze przekonanie ich do zakupu. To tak, jakbyś miał sklep stacjonarny lub firmę usługową przy ruchliwej ulicy w mieście w porównaniu do siedziby firmy w ostatnim budynku „przed lasem”.

Warto zwrócić tutaj uwagę na pozycjonowanie lokalne. 97% osób szuka informacji w Internecie, zanim zdecyduje się na zakup. Pierwsza pozycja w Google zbiera ok. 35-40% ruchu z wyszukiwarki. Jeśli najbardziej pożądana fraza kluczowa dla Twojego biznesu jest wyszukiwana 500 razy w miesiącu, pierwsze pozycja w Google powinna zagwarantować Ci 175 wejść na stronę miesięcznie. Zakładając, że miesiąc ma 20 dni to około 8 osób dziennie. Wyobraź sobie tylko, że to tak jakby do Twojego stacjonarnego punktu przychodziła jedna osoba na godzinę więcej.

W przypadku pozycjonowania lokalnego dobrze zoptymalizowane działania w wyszukiwarce internetowej mogą zapełnić Twój kalendarz lub sklep klientami na długie tygodnie w przód. 

SEO oferuje imponujące zwroty z inwestycji

Dobra strategia SEO powinna zawierać część tematów, które charakteryzują się ponadczasowością. Tym sposobem raz napisany temat będzie dla Ciebie pracował przez długi czas, a z czasem zwrot z inwestycji w reklamę będzie tylko rósł. 

Efekty pozycjonowania będzie widać najpewniej od kilkunastu tygodni, do nawet kilkunastu miesięcy i choć SEO nie działa tak szybko jak reklama, to w dłuższej perspektywie wychodzi dużo taniej.

Według raportu First Page Sage koszty pozyskania leada (osoby zainteresowanej zakupem) w działaniach organicznych poprzez SEO są średnio o 26% niższe, niż działania płatne. Tylko dwie branże – farmaceutyki i HR – miały leady organiczne droższe od płatnych. Wyniki prezentuje poniższa tabela (uwaga: na telefonach tabela przesuwa się w lewo i prawo):

BranżaPłatne (w $)Organiczne (w $)RóżnicaRóżnica w %
Uzależnienia38021316743,9
Lotnictwo46927719240,9
Motoryzacja295271248,14
B2B SaaS31016414647,1
Biotechnologia2742363813,87
Ubezpieczenia 4603887215,65
Budownictwo28017410637,86
Cyberbezpieczeństwo41140651,22
eCommerce98831515,3
Inżynieria37320117246,11
Rozrywka11611154,31
Ochrona środowiska34620913739,56
Finanse76155520627,07
Fintech4904137715,71
Zdrowie4013208120,2
Szkolnictwo wyższe126270555744,14
Hotele3072258226,71
HVAC115694640
Internet rzeczy59040418631,53
IT61738822937,12
Prawo78451626834,18
Przemysł69141527639,94
Paliwa77250227034,97
Płytki PCB48017230864,17
Leki124138-14-11,29
Nieruchomości4804166413,33
Oprogramowanie68051017025
Fotowoltaika217198198,76
HR476518-42-8,82
Logistyka i transport67050516524,63

Żeby lepiej to zobrazować, zestawmy ze sobą 2 sytuacje. Masz 5000 zł budżetu na SEO i 5000 zł budżetu na płatną reklamę. 

Scenariusz 1. SEO

Inwestujesz te 5000 zł w firmowego bloga

Za 5000 zł możesz spokojnie mieć 16 wysokiej jakości artykułów po 300 zł za każdy. Załóżmy, że główne słowo kluczowe każdego z nich ma liczbę miesięcznych wyszukiwań 500, co daje łączny wolumen wyszukiwań 8000 miesięcznie. Załóżmy też, że każdy artykuł dzięki wysokiej jakości osiągnie średnio 5. pozycję w wynikach wyszukiwania. Piąta pozycja w Google to współczynnik klikalności na poziomie 7,2% wg danych Sistrix. Oznacza to, że 7 osób na 100 wejdzie na Twoją stronę. 

8000 wyszukiwań miesięcznie to 96 000 wyszukiwań rocznie. Przy CTR 7,2% daje to 6912 wizyt na Twojej stronie w pierwszym roku i koszt kliknięcia na poziomie 0,72 zł.

Jeśli w następnym roku artykuły wypracują taki sam wynik, da Ci to w sumie 8640 kliknięć, a koszt to nadal 5000 zł. Koszt kliknięcia spadnie o połowę do 0,36 zł. Jedną z dobrych praktyk w SEO jest zastosowanie strategii „evergreen content” co w potocznym tłumaczeniu oznacza zawsze aktualną treść. Zastanów się czy w Twojej branży są rzeczy ponadczasowe. Dobrze jeśli treść będzie aktualna minimum 3 lata, albo będzie dała się łatwo aktualizować niewielkim nakładem sił. Kosz w kolejnych latach spadnie jeszcze bardziej.

Scenariusz 2. PPC

Inwestujesz 5000 zł w reklamę. Zakładamy, że stronę docelową i kreacje reklamowe masz zrobione, a cała kwota idzie w budżet na reklamę. 

Średni koszt kliknięcia na Facebooku w 2022 roku według Wordstream wynosi ok. 0,45$, czyli przy obecnym kursie dolara 4,45 zł (czerwiec 2022), daje to 2 zł kosztu kliknięcia. To już jest ponad dwa razy więcej, niż CPC dla artykułów.

Dla Google Ads średni wskaźnik CPC również według Wordstream wynosi:

  • dla reklam w wynikach wyszukiwania – 2,69$ (11,97 zł),
  • dla reklam displayowych (bannery) – 0,63$ (2,80 zł).

Według tych danych 5000 zł budżetu da Ci odpowiednio:

  • 2500 kliknięć na Facebooku lub, 
  • 418 kliknięć reklam w wynikach wyszukiwania lub, 
  • 1786 kliknięć reklam banerowych. 

Na uwagę zasługuje fakt, że reklama da Ci efekty szybciej. Jak tylko Google lub Facebook zaakceptuje Twoją kreację, reklama zacznie się wyświetlać i pracować. 

Minusem jest, że kiedy budżet na reklamę się kończy, kampania przestaje się wyświetlać, a Ty tracisz napływ klientów, podczas gdy SEO pracuje dalej, dopóki treść jest aktualna, a artykuły trzymają pozycje. To szczególnie ważne w sytuacji, gdy firma wejdzie w gorszy okres. Gdy budżet na reklamę trzeba będzie ciąć, SEO nie przestanie przyprowadzać Ci klientów

SEO uzupełnia działania PPC

W dużych firmach ruch z działań SEO utrzymuje się na podobnym poziomie jak ruch z działań płatnych. Przy tym należy pamiętać, że sama strona internetowa musi być zadbana, żeby działania PPC przyniosły korzyść. Wyszukiwarka Google ocenia strony docelowe kampanii reklamowych i te o wysokim wskaźniku Quality Score mają większe szanse na zdobycie ruchu. Na Quality Score składają się m. in.:

  • oczekiwany wskaźnik CTR (klikalność), 
  • zbieżność tematyczna reklamy, 
  • jakość strony docelowej

Im lepsza jakość naszej strony internetowej, tym lepsza pozycja w walce o ruch z reklamy dla interesujących Cię fraz kluczowych, a jakość strony docelowej w SEO ma duże znaczenie.  

Dodatkowo mając na uwadze treść poprzedniego nagłówka, reklama daje efekty w krótkim czasie, SEO – w długim. Reklama mimo, że droższa rozwinie Twój biznes tu i teraz, SEO zaś będzie inwestycją na przyszłość.

Pragnę zaznaczyć, że synergia między płatną reklamą a SEO jest dużo większa. W związku z faktem, że pozycjonowanie to długoterminowe wyzwanie (potrzeba czasu, żeby zdobyć zaufanie wyszukiwarki), bardzo dobrą praktyką jest wstępne przetestowanie wytypowanych słów kluczowych do SEO za pomocą reklam PPC. Uzyskamy w ten sposób pewność, że wybrane przez nas frazy kluczowe przyniosą zamierzony efekt po osiągnięciu organicznych pozycji.

Wynika z tego, że SEO i PPC to dwa różne działania marketingowe, które mogą świetnie ze sobą współpracować. PPC daje nam elastyczność, możliwość szybkiego testowania i reagowania na dynamicznie zmieniającą się sytuacje podczas gdy SEO oferuje organiczny ruch na wybrane słowa kluczowe, których jesteśmy pewni ponieważ wcześniej zbadaliśmy je za pomocą PPC.

SEO podnosi rozpoznawalność, wiarygodność i zaufanie

Są dwa podmioty, których zaufanie musisz zyskać – Google i Twój klient. Bez zaufania Google strony internetowe mogą zapomnieć o wysokich pozycjach. A jeśli nawet zdobędziesz ruch z wyszukiwarki, bez zaufania użytkowników – nie sprzedasz produktu. Marketingiem internetowym rządzi obecnie zasada PPZZ:

  • Poznaj, 
  • Polub, 
  • Zaufaj, 
  • Zapłać. 

Właściwe SEO dba o wszystkie te elementy.

Zaufanie u Google

Google jest monopolistą w Polsce jeśli chodzi o wyszukiwarki internetowe. Miliony osób w Polsce korzystają z wyszukiwarki, Gmaila, YouTube. Usługi Google w oczach użytkowników są wysokiej jakości. Jeśli jakaś strona znajduje się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania – nie dyskutujemy i nie zadajemy pytań – ufamy, że jest to najlepsza propozycja. Zaufanie do naszej firmy i strony opiera się na wysokiej jakości usługach i zaufaniu, jakie mamy do Google. Autorytet Google oddziaływuje na strony, które zajmują eksponowane miejsca. W długim terminie Google nie może sobie pozwolić, żeby strony, które są wysoko były kiepskie.

Google nie da Ci wysokich pozycji na pożądane słowa kluczowe, jeśli masz tylko stronę, sklep, koszyk i sekcję “O firmie”. Jeśli chcesz, żeby Twoja strona pozycjonowała się wysoko na frazę “sklep wędkarski”, ale nie masz treści, która dowodziłaby Twojej ekspertyzy w branży, to nie wyjdziesz wysoko. 

Zaufanie użytkownika

SEO wpływa na zwiększenie świadomości marki poprzez widoczność i treści. Gdy tworzysz darmowego e-booka, poradnik czy tutorial wideo, użytkownik wchodzący na Twoją stronę widzi, że znasz się na temacie. A skoro masz świetny poradnik na temat kołowrotków do wędkarstwa rzecznego, to czemu nie miałby kupić takiego kołowrotka właśnie u Ciebie? Skoro znasz się na kołowrotkach, to pewnie w ofercie masz tylko dobry sprzęt. 

SEO działa 24/7

Warren Buffet powiedział, że jak nie znajdziesz sposobu, żeby zarabiać, gdy śpisz, będziesz pracować całe życie.

A SEO pracuje i zarabia, kiedy śpisz. Właściwie zaprogramowany lejek sprzedażowy i automatyzacja procesu zakupowego może przeprowadzić użytkownika od zapytania w wyszukiwarce prosto do koszyka i płatności. 

To jest nawet przewaga nad działaniami PPC, które trwają, dopóki dosypujesz do budżetu. 

W PPC zawsze najpierw trzeba włożyć, żeby wyjąć. W SEO możesz zapłacić własnym czasem. Nie musisz od razu zamawiać wysokiej jakości artykułów czy linków. Możesz popracować nad nimi samemu. 

SEO pomaga Ci dotrzeć do Twoich klientów

Nikt nie kupi od Ciebie Twojego produktu, jeśli nie wie, że go sprzedajesz. Dzięki SEO możesz zakomunikować wszem i wobec, że masz sklep wędkarski i sprzedajesz najlepsze wędki w okolicy wraz z całym osprzętem. Co więcej użytkownik sam Ciebie znajdzie, a Ty będziesz „jedynie” odpowiedzią na jego zapytanie.

Twój produkt lub usługa zaspokaja czyjąś potrzebę. W tym przypadku potrzebą może być posiadanie porządnego kołowrotka do wędki. 

SEO pozwala trafiać do klienta na różnym etapie ścieżki zakupowej, która może wyglądać tak:

  1. Świadomość – klient uświadamia sobie, że ma problem. 
  2. Rozważanie – klient szuka rozwiązania problemu. 
  3. Zakup – klient znalazł rozwiązanie, teraz szuka miejsca, gdzie może je kupić. 
  4. Obsługa pozakupowa – klient używa produktu, zgłasza usterki, szuka wsparcia. 
  5. Lojalność – klient jest zadowolony z zakupu i poleca Twój produkt. 

Na każdym etapie możesz kierować komunikaty za pomocą treści SEO:

EtapPrzykładowe słowo kluczowe
Świadomośćpolecane kołowrotki na karpie
RozważanieMgS 14000 XTC czy Infinity X Br
ZakupMgS 14000 XTC cena
Obsługa pozakupowaMgS 14000 XTC instrukcja

Tym sposobem docierasz do użytkowników korzystających z wyszukiwarki w celu znalezienia rozwiązania, zmieniasz ich w świadomych użytkowników i jesteś na pierwszym miejscu w ich świadomości z gotowym rozwiązaniem. Dostarczanie użytkownikom wyjątkowej wartości w postaci profesjonalnie opracowanych treści to najprostsza droga do zyskania lojalności.

SEO dostarcza danych

Pozycjonowanie stron internetowych bez gromadzenia i analizy danych nie istnieje. Zbierasz dane z narzędzi, jak np. Google Search Console czy Google Analytics oraz innych (przeważnie płatnych) narzędzi i dzięki temu widzisz np.:

  • ile osób wchodzi na Twoją stronę, 
  • ile z nich trafia do koszyka, 
  • ile dokonuje zakupu,
  • które strony docelowe sprowadzają najwięcej płacących klientów,
  • ile czasu użytkownicy spędzają na stronie, 
  • które strony są dla nich ciekawe, a które nie.

Na tej podstawie możesz dalej optymalizować treści na swojej stronie, wyciągać wnioski i dostosowywać ofertę do potrzeb użytkowników. 

Co warto mieć na uwadze, wiele świetnych narzędzi jest dostępnych praktycznie za darmo. Założenie Google Search Console czy Google Analytics nic nie kosztuje. Wystarczy mieć konto Google i umieścić kod śledzący na stronie. 

SEO ma wpływ na rozwój biznesu

Pozycjonowanie porusza bardzo wiele obszarów dotyczących Twojej strony www. Praca nad SEO niejako przypomina dbanie o wysoką jakość. 

Dotyczy to strony, opisów produktów i usług, wizerunku. Aspekty te będziemy poprawiać między innymi na podstawie danych oraz analizy konkurencji. Jeżeli w SEO naszym celem jest poprawa jakości wielu różnych aspektów bezpośrednio i pośrednio związanych z firmą i jej stroną internetową – przekłada się to na lepszą świadomość, rozwój i trafniejsze podejmowanie decyzji.

Nadrzędnym celem Google jest dostarczanie treści najlepiej dopasowanych do oczekiwań użytkowników. Twoim celem jest sprzedaż. Jeśli ofertą swojego produktu lub usługi spełnisz oczekiwania użytkowników Google, wyszukiwarka nagrodzi Cię wyższymi pozycjami, co przełoży się na większą sprzedaż i rozwój firmy.

SEO umożliwia wyświetlanie się wyżej od konkurencji

Wróćmy do sklepu wędkarskiego. Jest ulica w Twoim mieście, a przy niej cztery sklepy wędkarskie, ale tylko nad Twoim wisi kolorowy neon z wędką i karpiem. Na pozostałych nawet nie ma napisu, że to sklep wędkarski. Albo jest, tylko mniej wyraźny niż Twój. Który sklep zauważą wędkarze?

Twój, bo najlepiej go widać. I do Twojego sklepu wejdą po wędkę, kołowrotek, spławik lub zanętę. Jesteśmy firmą pierwszego wyboru.

Taką przewagę daje SEO. Bycie liderem w swojej branży wymaga posiadania wielu przewag konkurencyjnych, a SEO może być jedną z nich.

SEO pozwala lepiej zrozumieć Twoją branżę i Twoją konkurencję

Jednym z elementów procesu SEO jest profesjonalna analiza w formie audytu SEO lub analizy konkurencji. Wiedza ta pozwala lepiej zrozumieć branżę, w której działamy. Rzuca nowe światło, na aspekty, które przeoczyliśmy mimo wielu lat działalności w branży. Wiedza o tym, co i dlaczego robi Twoja konkurencja, może być bardzo cenną zaletą.

Analiza konkurencji i badanie rynku jest w tym przypadku o tyle ważne, że potencjalnych klientów nie obchodzi, co sprzedajesz. Ich obchodzi to, co masz dla nich. Jeśli sprzedajesz spławiki, ale większość Twojej grupy docelowej łowi bez spławika, niczego nie sprzedasz. 

Jeden rzut oka na konkurencję wystarczy, by określić, w którą stronę zmierza branża i czego oczekuje klient.

Podsumowanie

W artykule wymieniłem najbardziej popularne zalety jakie daje SEO. A może Ty dostrzegasz inne korzyści wynikające z pozycjonowania? Daj znać w komentarzu.

Udostępnij ten artykuł
Facebook
LinkedIn
Rafał Pietraszek

Rafał Pietraszek

Pomagam przedsiębiorstwom w generowaniu większych przychodów za pomocą profesjonalnych strategii SEO.

1 komentarz do “Zalety SEO, czyli co daje pozycjonowanie stron”

  1. Dobry i ciekawy wpis. Naprawdę dobrze napisane. Wielu autorom wydaje się, że mają odpowiednią wiedzę ,by się wypowiadać na ten temat, ale tak nie jest. Stąd też moje miłe zaskoczenie. Po prostu świetny artykuł. Zdecydowanie będę rekomendował to miejsce i regularnie odwiedzał, żeby poczytać nowe posty.

    Odpowiedz

Dodaj komentarz