Czy SEO jest trudne? Sprawdź jak wdrożyć je w swojej firmie!

Freelancer SEO » Baza wiedzy

Wielu właścicieli biznesów, którzy rozważają podjęcie działań SEO, zastanawia się, czy to trudny temat. Nauka SEO nie musi być trudna. Michał Suski, CPO SurferSEO (polskie narzędzie, które podbija świat i jest używane przez wielu specjalistów i agencji SEO) – uważa, że SEO ma jeden z niższych progów wejścia.

Z uwagi na dynamikę zmian w SEO rozwiązania sprzed kilku lat dzisiaj często są nieaktualne. Jest też coraz więcej wartościowych, merytorycznych kursów o pozycjonowaniu stron internetowych. 

Zazwyczaj jako właściciel firmy nie masz czasu dodatkowo uczyć się SEO. Z tego względu należy rozgraniczyć naukę SEO z perspektywy dołączenia do branży i pracy jako specjalista od zrozumienia tematu w stopniu umożliwiającym realizację strategii SEO w Twojej firmie.

Z tego artykułu dowiesz się:

  • czy pozycjonowanie stron jest trudne, 
  • co wpływa na trudność wdrożenia SEO, 
  • jak dbać o stronę internetową, by mogła walczyć o wysokie pozycje, 
  • co warto robić samemu, a co zlecić agencji SEO. 

Dwojaka natura trudności w pozycjonowaniu stron

Trudność w SEO można postrzegać na dwóch płaszczyznach:

  • zmiana podejścia do SEO w Twojej firmie, 
  • nauka pozycjonowania, żeby zostać specjalistą. 

Naukę pozycjonowania zostawimy na inny dzień, a dzisiaj skupimy się na dbaniu o pozycjonowanie strony internetowej w Twojej firmie. Optymalizacja strony pod kątem wyszukiwarki Google to złożony, wielowymiarowy proces i trzeba przypilnować wielu rzeczy, by wszystko działało jak należy – od spraw technicznych na poziomie serwera i baz danych, przez optymalizację on-site i off-site, po pozycjonowanie lokalne. 

O podstawowe pozycjonowanie stron internetowych zadbasz samodzielnie

Weryfikacja SEO w firmie jest jak leczenie. Kiedy łapie Cię przeziębienie, możesz we własnym zakresie zjeść Ibuprofen, albo kurować się grzańcem z miodem, sokiem malinowym, imbirem i kurkumą.

Kiedy jednak dzieje się coś poważniejszego albo cierpisz na poważną chorobę, domowa medycyna nie pomoże. Musisz iść do lekarza albo do szpitala. 

Dbanie o SEO swojej strony internetowej jest jak profilaktyka i budowanie odporności. Możesz zweryfikować we własnym zakresie czy postępujemy prawidłowo poprzez weryfikację stosowania tak zwanych “dobrych praktyk”.

Jeśli wykryjesz nieprawidłowości, zalecane jest wdrożenie procedur i schematów opracowanych przez specjalistę SEO, wedle których Twoi pracownicy będą postępować. Zalecenia mogą też być podstawą do stworzenia listy zadań dla programistów.

Korzystając z wiedzy o tym czym jest SEO, możemy odpowiedzieć na pytanie jak wygląda nasza strategia SEO oraz ustalić odpowiedzi na pytania pomocnicze pogrupowane w ramach technologii, treści, oraz autorytetu domeny.

Technologia

Czy Twoja strona:

  • posiada certyfikat SSL,
  • dostępna jest tylko pod jedną wersją (www lub “bez www”),
  • posiada sitemape,
  • posiada robots.txt,
  • używa tagów noindex i nofollow poprawnie (zwłaszcza dla wykluczenia z indeksu bezwartościowych stron),
  • używa tagów kanonicznych,
  • jest utrzymywana na serwerze i zaprogramowana w sposób, który umożliwia jej szybkie ładowanie się (zwłaszcza używając internetu mobilnego),
  • korzysta z technologii takich jak CDN, Gzip, http3, cache, js/css/html minify, lazy loading,

Treści

Czy Twoja strona:

  • posiada strategię contentową,
  • posiada różne typy treści,
  • oferuje użytkownikom wybitnie użyteczne treści, wielokrotnie lepsze od Twojej konkurencji,
  • eksponujesz najistotniejsze treści,
  • posiada aktualne informacje
  • buduje autorytet i zaufanie, posiada ekspercką wiedzę
  • napisana jest dla ludzi, a nie dla robotów,
  • używa danych, słów LSI i NLP do stworzenia treści,
  • jest sformatowana i wygląda atrakcyjnie,
  • holistycznie omawia problemy Twoich klientów,

Autorytet

Czy Twoja strona:

  • Posiada strategię budowy autorytetu,
  • Jest cytowana jako rzetelne źródło informacji,
  • Wykorzystuje potencjał wpisów gościnnych, partnerstw, innych form współpracy,
  • Jest znana w branży,

W odpowiedzi na powyższe pytania pomóc może audyt SEO, w trakcie którego przeanalizuje nie tylko wyżej wymienione aspekty istotne w pozycjonowaniu dla Twojej firmy. Jednym z elementów audytu jest lista priorytetów, czyli konkretne zadania, od których należy zacząć. 

Powyższa przykładowa lista tematów do analizy pomoże ocenić Ci, na jakim etapie jest Twoja strategia SEO. Decyzja, które z aspektów SEO chcesz realizować przy pomocy swojego zespołu, a które zlecić specjaliście SEO zależy od specyfiki działalności danej firmy i zasobów, które posiadasz.

Z czego wynika trudność SEO?

SEO ze względu na swój cel i specyfikę dotyka bardzo wielu zagadnień. SEO stoi na straży jakości strony internetowej. Poszczególne elementy SEO nie są trudne, natomiast o trudności w SEO decyduje liczba zagadnień, których należy przypilnować.

Techniczne SEO

Google coraz większą wagą przykłada do technicznej optymalizacji strony, czyli:

  • szybkości ładowania, 
  • płynności w użytkowaniu, 
  • spójności, 
  • dostosowaniu do wersji mobilnej. 

Z jednej strony fajnie mieć rozbudowane slidery, filmy, ładne grafiki i widżety. Z drugiej strony, wszystko to są megabajty i dodatkowy kod, który Google musi odczytać, zinterpretować i załadować. 

Żeby znaleźć optymalne rozwiązanie, potrzebna jest szeroka i stabilna wiedza programistyczna, lub używanie sprawdzonych rozwiązań niewymagających kodowania. Niedbale wdrożona strona internetowa może uniemożliwić osiągnięcie wyników, ponieważ Google najzwyczajniej może mieć problem z jej odczytaniem.

Dobrze jeśli zatrudnisz specjalistę od technicznego SEO, który stworzy stronę i zadba o SEO. W przypadku niestandardowych rozwiązań specjalista SEO i programista będą musieli ze sobą współpracować. 

Bez względu na to czy prowadzisz sklep internetowy, czy po prostu chcesz zaprezentować w internecie opis swoich usług – strona musi działać szybko i płynnie.

Ryzyko błędu i jego konsekwencje

Dobre SEO to wiele korzyści i zalet. Tani, “ciepły” ruch w teorii powinien przekładać się na zyski. Walka o topowe pozycje jest ciężka, ale nieunikniona. Ile może kosztować błąd?

Do historii przeszła niefortunna migracja sklepu Media Markt po połączeniu z siecią Saturn. Źle wykonane przekierowanie spowodowało, że ich widoczność w organicznych wynikach wyszukiwania spadła o 90%.

Wyobraź sobie, że przychody Twojej firmy z jednego z dominujących kanałów sprzedaży spadają o 90%.

Innym popularnym przypadkiem jest wdrożenie nowej wersji sklepu Rossmann.

spadek widoczności widoczny w ahrefs

Sklep w jeden dzień stracił 75% fraz z top 100. Ekwiwalent ceny, jaką należałoby wydać w Google Ads, spadł ze 177 tysięcy dolarów przed migracją do 89 tysięcy dolarów po migracji.

Dynamika zmian

Co roku mamy przynajmniej jeden duży update algorytmu Google, który część Internetu wywraca do góry nogami. Po drodze mamy kilkadziesiąt mniejszych, niepotwierdzonych aktualizacji. Specjalista SEO musi być na bieżąco, by reagować na obecne i przewidywać kolejne zmiany. Często to nie dostosowanie strony do wymogów SEO stanowi o sukcesie w pozycjonowaniu, a szybkość reakcji na zmiany. 

Jeżeli ruch na Twojej stronie ucierpi przez aktualizację, nie ma co załamywać rąk, tylko trzeba znaleźć przyczynę i wdrożyć rozwiązanie. Gdy np. Twoja strona spadła w pozycjach po aktualizacji dotyczącej zduplikowanej treści, trzeba wprowadzić poprawki polegające na dodaniu unikatowej treści, a pozycje po pewnym czasie wrócą. 

Kluczowe aspekty przy wdrażaniu SEO

Z poprzedniego wpisu “co to jest SEO” wiesz, że na pozycjonowanie składa się:

  • Strategia i plan działania
  • technologia
  • treść
  • budowa autorytetu domeny
  • zachowanie użytkowników.

Przykładowo jeśli masz firmę, która posiada dział marketingowy, z kompetencjami do utrzymywania Twojej witryny www, tworzenia treści i innych materiałów marketingowych – dobrym pomysłem może być zatrudnienie specjalisty SEO do opracowania strategii i planu, oraz żeby czuwał merytorycznie nad prowadzonymi działaniami i wyznaczał ich kierunek. 

Warto wyznaczyć konkretną osobę, która będzie odpowiedzialna za koordynowanie prac i wykonywanie zadań po stronie organizacji zamawiającej SEO.

Z drugiej strony możesz być w sytuacji, w której nie posiadasz zasobów ludzkich, ale masz budżet na działania. W tej sytuacji również warto zatrudnić specjalistę SEO nawet na część etatu lub kontrakt B2B, który będzie mógł pilnować interesów firmy w kontakcie z Agencją czy copywriterem odpowiedzialnym za stworzenie treści.

Specjalista SEO może samodzielnie pracować nad stroną, posiadając adekwatny budżet na treści i linki. Należy pamiętać o zapewnieniu możliwości wdrażania zmian na stronie, do czego może być potrzebna pomoc programistyczna w zależności od obecnie zastosowanych technologii.

Każda firma jest inna i w zależności od konkurencji, branży, zasobów, jakie posiada, konkretne rozwiązania będą miały wady i zalety.

Strategia SEO

Strategia jest jak projekt domu. Musisz (a raczej architekt musi) usiąść i przemyśleć rozkład pomieszczeń. Podobnie w strategii SEO najpierw trzeba ustalić podstawowe rzeczy:

  • co jest celem pozycjonowania?
  • jak wypada nasza oferta na tle konkurencji?
  • jakie przyjmujemy kluczowe wskaźniki wzrostu?
  • skąd pozyskujemy linki?
  • jakie słowa kluczowe są dla nas priorytetem? 
  • treści piszemy sami czy zlecamy?
  • aktualizujemy istniejące czy piszemy nowe? Jeśli jedno i drugie, to w jakich proporcjach?
  • które podstrony i słowa kluczowe są priorytetowe? 

Skuteczne pozycjonowanie odpowiada na wszystkie te pytania. Strategia SEO to plan długofalowy, określany najczęściej na lata. Ważna jest tutaj dyscyplina. Bez ważnego powodu nie można odchodzić od planu, gdyż w takiej sytuacji trudniej będzie oszacować skuteczność działań, nie wspominając o utracie czasu. To tak jakby zmienić projekt w trakcie budowy domu, czyli zacząć “od nowa” i być zaskoczonym, że pierwotny termin osiągnięcia celu nie będzie dotrzymany.

Technologia

Technologia to sposób, w jaki powstanie Twoja strona i czy będzie wykonana zgodnie ze sztuką. Wiele aspektów posiada kilka rozwiązań, wymagających podjęcia decyzji, które nie są oczywiste, a każde z rozwiązań ma swoje wady i zalety.

W kwestii pozycjonowania strony możemy tutaj mówić o wyborze serwera, systemu zabezpieczeń, architektury strony, CMS itd. To, jak i z czego będzie zbudowana Twoja strona, przełoży się na jej pozycje w wynikach wyszukiwania.

Treści

Michał Szafrański autor jednego z najpopularniejszych blogów w Polsce “Jak oszczędzać pieniądze?” pomimo milionowych przychodów i napiętego kalendarza, sam pisze swoje treści. To część jego tożsamości i tożsamości jego strony oraz identyfikacji marki. 

Część większych blogów firmowych w Polsce ma swoich stałych redaktorów, np. Apteka DOZ, benchmark.pl, Autokult czy morele.net.

Jeszcze inna część po prostu zleca pisanie treści freelancerom bez podawania autora. 

Na tym etapie musisz podjąć decyzję – piszesz sam, zatrudniasz kogoś na stałe, czy szukasz freelancerów. Zatrudnienie na stałe kogoś ze znanym nazwiskiem oznacza wyższe koszty, ale autorytet tej osoby wpłynie na autorytet Twojej witryny. 

Kolejna rzecz to jakość treści. Od jakości contentu zależy jego cena, ale też widoczność strony. Google stawia na użyteczność treści i intencję użytkownika. Jeśli uznasz, że wystarczą Ci przeciętne treści, zapłacisz mniej, ale jeśli chcesz walczyć o topowe pozycje, musisz mieć też topową treść. 

Następnie należy przeprowadzić analizę słów kluczowych i przypisać je do konkretnych podstron. Treści możemy podzielić na kilka typów. Sprzedażowe – opisujące produkt lub usługę, lub wspierające sprzedaż, czyli uświadamiające problem lub metody jego rozwiązania. Typów podstron może być więcej i musisz wiedzieć, jak połączyć je między sobą linkowaniem wewnętrznym. 

Budowa autorytetu domeny

Budowa autorytetu domeny w SEO to nic innego jak sprawienie by inne strony internetowe polecały naszą domenę za pomocą linków.

Nie ważne jest tylko, jak dużo innych stron Cię poleca, ale też jakiego typu są to strony. Na pewno w Twojej branży są serwisy informacyjne pośrednio lub pośrednio związane z Twoimi usługami.

Mam na myśli strony, które uważane są za autorytet w branży. Posiadanie linków z tego typu stron korzystnie wpłynie na autorytet Twojej domeny, a sposobów, by to osiągnąć, jest co najmniej kilka.

Zastanów się też, w jaki sposób możesz nawiązać partnerstwo ze swoją pośrednią i bezpośrednią konkurencją.

Link building daje oczywiste korzyści w kontekście SEO. Wartościowe linki sprawiają, że Twoja witryna internetowa zyskuje w oczach Google.

Warto zadbać także o publikacje, które ściągną ruch na stronę i napędzą sprzedaż. Świetnie sprawdzają się tutaj różne strony tematyczne, które czytają Twoi klienci. Przygotowanie wartościowych materiałów z linkiem do produktu i informacją o specjalnej ofercie to tylko jedna z metod skutecznego budowania autorytetu domeny. 

Zachowanie użytkowników

Nawet najlepsza kampania SEO nie przyniesie oczekiwanych rezultatów, jeśli na końcu użytkownik nie będzie zadowolony i nie skorzysta z oferty, którą przygotowałeś. Powodów niezadowolenia może być wiele od braku elementów budujących zaufanie do firmy, przez wolny czas ładowania strony po nieuprzejmego handlowca. 

Wkraczamy na teren analityki stron www. Narzędzia Google pozwalają dość dokładnie śledzić ścieżkę użytkownika na Twojej stronie, jego zachowanie. Umożliwia to zaprojektowanie sprzedaży w taki sposób, żeby użytkownik podjął taką decyzję o zakupie po zapoznaniu się z najważniejszymi materiałami, a nie w sytuacji kiedy nic o naszej firmie nie wie.

Jeżeli to Ci nie wystarcza, możesz dodatkowo zainstalować oprogramowanie do badania zachowania jak HotJar czy RingoStat – pierwsze umożliwia nagranie sesji i odtworzenie zachowania użytkownika na stronie – drugie monitoruje aktywność telefonów firmowych i pomaga określić, jakie jest źródło pozyskania telefonu nawet do konkretnego zapytania kluczowego, jakim posłużył się użytkownik.

Podsumowanie

W kontekście wdrożenia SEO w organizacji SEO nie jest trudne, natomiast składa się z dużej liczby zadań, o które należy zadbać w usystematyzowany sposób.

Jeżeli myślisz o wdrożeniu SEO w swojej firmie, minimum, które musisz zrozumieć to strategia i składowe jej elementy, żeby realnie ocenić, co możesz osiągnąć przy założonym budżecie, w określonym terminie.

Rozumienie strategii i weryfikacja czy jesteśmy na właściwym torze to zupełnie inne rozumienie SEO, niż posiadanie wiedzy w stopniu umożliwiającym samodzielne wykonywanie zadań, natomiast jest to w zupełności wystarczające, by odnieść sukces.

Udostępnij ten artykuł
Facebook
LinkedIn
Rafał Pietraszek

Rafał Pietraszek

Pomagam przedsiębiorstwom w generowaniu większych przychodów za pomocą profesjonalnych strategii SEO.

Dodaj komentarz