Blog firmowy – czy warto mieć i dlaczego?

Freelancer SEO » Baza wiedzy

Według danych z raportu “e-commerce w Polsce 2021” przygotowanego przez ekspertów z Senuto ze 100 najlepszych sklepów internetowych wszystkie mają bloga. 

Jeśli masz biznes np. prowadzisz sklep i jeszcze nie masz firmowego bloga, powiem Ci:

  • dlaczego warto, a nawet trzeba go mieć, 
  • ile pieniędzy może zarobić blog, 
  • jak zadbać o pozycjonowanie bloga firmowego.

Korzyści z prowadzenia bloga firmowego

Według danych HubSpot 81% firm, które mają bloga, uważają go za użyteczny, ważny i kluczowy. Również 81% użytkowników online uważa treści na blogach za godne zaufania. Małe firmy, które mają bloga, generują 126% więcej ruchu, niż małe firmy bez bloga. 

Te liczby nie kłamią. Przyjrzyjmy się konkretnym korzyściom. 

Budowa zaufania

Dawniej, żeby sprzedać produkt, wystarczyło mieć produkt. Dzisiaj oprócz produktu potrzebujesz też zaufania potencjalnego klienta. Jeśli klient Ci nie ufa, to nie kupi, choćbyś sprzedawał za grosze. 

Na blogu sklepu internetowego masz okazję pokazać klientowi, że znasz się na rzeczy, i przekonać go, że warto kupić dany produkt właśnie u Ciebie. Blogiem firmowym budujesz wizerunek eksperta w branży i łatwiej przekonasz nowych klientów, że warto Ci zaufać. 

Autorytet w wyszukiwarce

W ostatnich latach Google coraz bardziej patrzy na topical authority, czyli autorytet stron internetowych w danej tematyce. Jeśli masz sklep z butami, Google musi wiedzieć, że znasz się na butach, a wysokiej jakości artykuły na blogu firmowym mogą przekonać wyszukiwarkę.

Blog firmowy jako element przewagi konkurencyjnej

Firmy działające w Internecie już dawno rozpoznały korzyści płynące z posiadania bloga i inwestycji w content marketing. Tutaj możliwości są dwie:

  • albo Twoja konkurencja ma bloga – więc Ty też musisz, żeby im dorównać w walce o klienta w sieci, 
  • albo Twoje konkurencja nie ma bloga – więc Ty, mając bloga, zyskasz nad nimi przewagę. 

Blog zbiera ruch organiczny

Wysokiej jakości wpisy blogowe zoptymalizowane pod konkretne słowa kluczowe powinny osiągać pozycje w Google i przyprowadzać potencjalnych klientów na Twoją stronę. Zadaniem tekstu na blogu zazwyczaj będzie przekierowanie potencjalnego klienta na stronę kategorii lub produktu, gdzie dokona zakupu. Zadanie to realizowane jest poprzez odpowiedni dobór tematów. Zainteresowanie danym tematem może identyfikować konkretną personę zakupową lub posiadanie przez czytelnika konkretnego problemu, którego rozwiązaniem może być nasz produkt.

Rezerwa na trudniejszy czas

Szef Airbnb, Brian Chesky powiedział, że w czasie pandemii jego firma obcięła wydatki na marketing o 95% i… nie zanotowała spadku ruchu na stronie. Było to możliwe dzięki SEO i umiejętnemu wykorzystaniu content marketingu. 

W odróżnieniu od reklam artykuł blogowy pozyskuje ruch pasywnie, czyli nie wymaga stałego zasilania budżetu. Jeśli firma wejdzie w gorszy okres i trzeba będzie przestać reklamami sprowadzać ludzi na stronę, blog firmowy nadal będzie działać. 

Materiał pod recykling treści

Artykuł blogowy poparty solidnym researchem to świetna podstawa do przerzucenia treści na inne kanały komunikacji z klientem:

  • post na Facebooka, 
  • karuzela lub seria postów na Instagram, 
  • wątek na Twitterze, 
  • film na Youtube,
  • odcinek podcastu,
  • post na LinkedIn, 
  • podstawa pod treść płatnej reklamy. 

Sezonowe artykuły będą procentować rokrocznie. Wystarczy je zaktualizować i dostosować do danej sytuacji, a następnie opublikować w mediach społecznościowych. 

Blog wychodzi taniej w dłuższej perspektywie czasowej

Porównajmy dwie sytuacje – masz 300 zł. W jednym scenariuszu wydajesz te pieniądze na reklamy, w drugim na artykuł blogowy. Na potrzeby tego przykładu zakładamy, że Twoja strona ma autorytet w branży i jeden artykuł wystarczy, żeby osiągnąć topową pozycje. 

Reklamy za 300 złArtykuł za 300 zł
Licząc po złotówce za leada, reklama wygeneruje w miesiącu 300 klientów, co przy konwersji 10% oznacza 30 zakupów, i na tym koniec.Jeśli artykuł przyprowadzi 25 osób miesięcznie, to po roku wyjdzie lepiej, niż reklamy. Artykuł zostaje w sieci i nadal pracuje. Koszt za leada spada wraz z upływem czasu

Blog firmowy a SEO

Obecnie SEO skupia się na dostarczaniu użytkownikowi wartości oraz trafianiu w jego intencję wyszukiwania. Póki co wyszukiwarka Google opiera się na słowie pisanym, czyli zestawie znaków, które robot Google może łatwo odczytać i zinterpretować. Dopóki Google nie nauczy się interpretować obrazów, wideo czy nawet czytać w myślach, słowo będzie podstawą wyników wyszukiwania.

Teoretycznie pozycjonowanie strony jest możliwe nawet jeśli tylko będziesz mieć treści na stronach produktów i kategorii. Niemniej jednak treści na blogu firmowym mogą samodzielnie pojawiać się w Google i dodatkowo poprzez linkowanie wewnętrzne przekazywać moc stronom sprzedażowym.

W takiej sytuacji SEO może stać się elementem strategii sprzedażowej i dostarczaj wysokiej jakości ruch.

Blog to dobre miejsce na wyjaśnienie wątpliwości, rozpatrzenie kilku wariantów i dostarczenie informacji dla klientów, którzy po prostu chcą wiedzieć więcej. W ostatnim czasie sprzedaż doradcza zyskuje na popularności poprzez swoją skuteczność. Blog to idealne miejsce, w którym możesz doradzić klientowi jedno z kilku rozwiązań.

Artykuły blogowe poprzez zbieranie ruchu organicznego i mocy linków zwrotnych za pomocą linkowania wewnętrznego przekazują moc stronom sprzedażowym. 

Wady bloga firmowego

Zakładając bloga firmowego, musisz mieć świadomość, że jego posiadanie nie oznacza samych korzyści. 

Firmowy blog kosztuje

To oczywiste – najlepiej, jakby się dało prowadzić blog firmowy za darmo. 

Ale nawet jeśli nie płacisz za artykuły złotówkami, to płacisz swoim czasem. 

Niemniej jednak prowadzenie bloga firmowego to inwestycja, a ta – z czasem powinna się zwrócić. 

Dodatkowy czas i zadania

Teksty trzeba napisać. Albo zlecić. Zlecenie tekstów, przygotowanie briefu, wyszukiwanie słów kluczowych i planowanie struktury bloga zajmuje czas. Możesz to zrobić sam, albo zlecić. To z kolei kosztuje. 

Możesz zatrudnić człowieka, który będzie to robić. To też kosztuje.

Trudności w znalezieniu solidnego copywritera

Na Useme – platformie do zlecania pracy freelancerom jest ponad 10 tysięcy copywriterów. Na grupach na Facebooku od 7 nawet do 36 tysięcy. Na zagranicznych grupach na FB znajdziesz ponad 60 tysięcy copywriterów. 

Można założyć, że przynajmniej 80% z nich nie spełni Twoich oczekiwań. Kiedy dasz zlecenie na tworzenie firmowego bloga, większość zgłoszeń będzie niskiej jakości, część nie będzie się znała na Twojej branży, a tylko skromna część będzie rokowała na udaną współpracę. 

Nawet kiedy znajdziesz kilku solidnych kandydatów, trzeba ich sprawdzić, najlepiej poprzez zlecenie tekstu próbnego. Próbny tekst najczęściej kosztuje. Dobry copywriter bez zapłaty za tekst próbny nie przyjdzie do pracy. 

I nawet kiedy już masz teksty próbne, które sprawiają dobre wrażenie, wcale nie jest powiedziane, że ten starannie wybrany copywriter będzie dowozić. Jedna wpadka, dwie, a Ty staniesz przed wyborem – próbować wyprostować współpracę, czy znowu tracić czas i szukać kogoś na to miejsce? 

Źle zaprojektowany blog będzie stratą czasu i pieniędzy

Najczęstszym błędem przy zakładaniu bloga firmowego jest atakowanie zbyt trudnych słów kluczowych na samym początku, gdy Twoja domena jeszcze nie ma autorytetu.

Zlecasz artykuł na dany temat, płacisz za niego dobry pieniądz, wrzucasz na stronę, a po zaindeksowaniu artykułu w Google, nie widać go nawet w top 100.

Drugi błąd to brak rozgraniczenia słów kluczowych pasujących do treści blogowych od tych, które mają sprzedawać. Na przykład jeśli handlujesz butami, to nie chcesz pisać artykułu na temat: “Czarne kozaki damskie skórzane rozmiar 47”. Chcesz, żeby na to słowo kluczowe w Google pojawiała się strona Twojego produktu. 

Dobrym słowem kluczowym pod artykuł blogowy będzie np.:”Jakie kozaki kupić na zimę?”. 

Blog ma sprzedawać, ale nie bezpośrednio. Podstawowym zadaniem bloga jest sprowadzić użytkownika na stronę, “ocieplić” go i skierować na stronę kategorii lub produktu, gdzie powinien dokonać zakupu lub zostawić kontakt do siebie. 

Trzecim błędem jest brak planu, struktury i ogólny bałagan w treściach. Niektóre firmy zakładają, że jak będą pisać artykuły o czymkolwiek związanym z branżą, to wystarczy. 

Nie wystarczy. 

Blog powinien mieć wyszczególnione najważniejsze wpisy (pillar pages) i wpisy pomocnicze linkujące wewnętrznie do stron filarowych. Należy także pomyśleć o stworzeniu silosów tematycznych, żeby zbudować autorytet domeny w danej tematyce.

Autorytet jest niezmiernie ważny. Zakładając monitoring w firmie, chcesz mieć pewność, że kupujesz usługę u profesjonalisty w dziedzinie bezpieczeństwa. Specjalista, który zna się na bezpieczeństwie ma więcej do powiedzenia w temacie kamer niż domorosły handlarz oferujący kamery z Aliexpress do samodzielnego montażu.

Celem pierwszej osoby jest poprawa bezpieczeństwa swoich klientów. Celem drugiej jest zysk poprzez handel bez względu na rodzaj i jakość produktów.

Porównując dwa sklepy z tym samym asortymentem – w długim terminie w wyszukiwarce wyżej będą te strony, za którymi stoją ludzie posiadający autorytet do wypowiadania się w danym temacie. Autorytet ten można budować między innymi poprzez solidny blog.

Do bloga trzeba stale dokładać

Google lubi świeże treści. To oznacza, że mając bloga, warto stale dodawać nowe artykuły i odświeżać stare, co przekłada się na stały koszt. Gdy przestaniesz to robić, konkurencja może zbliżyć się do Ciebie. Stałe rozwijanie strony internetowej podnosi próg wejścia Twoim konkurentom.

Blog firmowy – przykłady dobrze zrobionego bloga

Nie jest sztuką wziąć milion złotych, zamówić treści i na tym zakończyć prowadzenie bloga firmowego. Sztuką jest zrobić to dobrze tak, żeby dogonić, a nawet wyprzedzić konkurencję i przede wszystkim – nieść wartość dla użytkownika. Jeśli konkurencja jest na tyle duża, że nie ma szans, albo ochoty na jej dogonienie, możesz zawęzić zakres tematyczny lub po prostu zbudować swoje własne stabilne źródło ruchu.

Podaję te przykłady blogów, gdzie najpierw była firma, a w późniejszym okresie stworzono dla niej bloga. 

Medonet

Medyczny blog Onetu jest chwalony za przejrzystą strukturę i właściwą konstrukcję. Choć medycyna nigdy nie była głównym obszarem zainteresowań Onetu, to zdobycie zupełnie nowej niszy dzięki wykorzystaniu bardzo mocnej już domeny, okazało się strzałem w dziesiątkę. 

Rankomat.pl

Rankomat to porównywarka ubezpieczeń a jej blog zbiera każdego miesiąca ponad milion ruchu organicznego. Blog jest podzielony na główne sekcje w zależności od rodzaju ubezpieczeń:

  • komunikacyjne, 
  • nieruchomości, 
  • na życie i zdrowie, 
  • turystyczne, 
  • finanse. 

Castorama

Castorama znalazła świetny patent na przeskoczenie konkurencji w organicznych wynikach wyszukiwania poprzez ogromną inwestycję w treść. 

Blog OptimumBHP

Optimum to sklep z odzieżą i akcesoriami BHP. Na tle konkurencji wyróżnia się właśnie rozbudowanym blogiem, na którym publikuje użyteczne dla potencjalnego klienta treści. Ich treści są dłuższe i nasycone słowami kluczowymi, gdzie konkurencja często nie ma nawet bloga. 

Blog Sky Shop

Sky Shop to oprogramowanie do prowadzenia sklepu online. Na swoim blogu Sky Shop opisuje poszczególne elementy tworzenia i zarządzania sklepem internetowym. Artykuły są wysokiej jakości i widać, że firma nie oszczędzała na treściach.

Contentwriter.pl

Po agencji copywriterskiej należałoby się spodziewać prawidłowo wykonanego bloga. Contentwriter.pl kieruje swoją ofertę zarówno do klientów B2B (oferując treści), jak i B2C (oferując darmowe i płatne materiały szkoleniowe dla copywriterów). Blog skupia się głównie na segmencie B2C, tworząc pasywny dochód poprzez sprzedaż kursu. 

Blog firmowy – jak zacząć?

Samo założenie i podpięcie bloga to błahostka. O wiele ważniejsze jest zaplanowanie bloga w długim horyzoncie czasowym, tak by pokrywał najważniejsze dla Twojego biznesu słowa kluczowe i skutecznie walczył o wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania. Nie wystarczy pisać, dla samego pisania. Blog musi mieć określone cele, które będzie realizował w długim terminie.

Jak założyć bloga firmowego?

Zasadniczo są dwie opcje:

  1. Wynająć programistę, który stworzy dedykowane rozwiązanie. 
  2. Postawić bloga na WordPressie lub innym CMSie i podpiąć go do strony. 

W większości przypadków to drugie rozwiązanie powinno spełnić swoją funkcję. 

Analiza słów kluczowych i plan contentu

Twój blog powinien mieć zawczasu określoną strukturę i jasny podział na kategorie tematyczne. Nie możesz pisać o wszystkim i o niczym, bo Google będzie miał problem z zaklasyfikowaniem Twojego bloga do konkretnej branży. 

Analizę słow kluczowych przeprowadzisz w darmowych narzędziach, np.:

  • Google Keyword Planner, 
  • Google Trends,
  • Ahrefs Keyword Generator, 
  • Answer The Public, 
  • UberSuggest. 

Potencjalne słowa kluczowe wyłapiesz także w Google Search Console, analizując zapytania, na które Twoja strona się pojawia na odległych pozycjach i nie ma dedykowanej treści. 

Wykonanie

Możesz pisać samemu. Michał Szafrański z bloga Jak oszczędzać pieniądze? w 2022 r., czyli 10 lat po założeniu bloga, nadal sam pisze swoje teksty. 

Ale jeśli dla ciebie blog firmowy ma jedynie stanowić źródło ruchu na stronie, prościej będzie kogoś zatrudnić, szczególnie jeśli średnio idzie Ci tworzenie treści lub nie masz na to czasu. 

Dostępnce są dwa rozwiązania:

  • zatrudnić freelancera – bardziej elastyczna forma współpracy, 
  • zatrudnić kogoś na stałe – wychodzi lepiej kosztowo.

Możesz też zlecić przygotowanie treści agencji marketingowej, ale w 90% przypadków przepłacisz, a agencja i tak zleci przygotowanie treści freelancerowi.

PROTIP: Wiedza, którą posiadają pracownicy lub właściciele firm potrafi być nieoceniona w kontekście budowy bloga z wartościowymi artykułami. Narzędzia, research i dobre chęci nie zastąpią często wielu lat doświadczenia biznesowego. To Ty powinieneś wiedzieć najlepiej, z czym mają problemy Twoi klienci.

Bonus: Narzędzia Content Intelligence

Ich zadaniem jest wsparcie pracy copywritera przy tworzeniu treści poprzez dbałość o strukturę tekstu oraz gęstość słow kluczowych. Do najpopularniejszych narzędzi Content Intelligence należą:

  • SurferSEO, 
  • Contadu, 
  • Senuto, 
  • Semstorm, 
  • SEO Tester Online. 

Funkcję Content AI posiada także wtyczka Rank Math do WordPressa. 

Niestety, wszystkie te narzędzia są płatne. 

Podsumowanie

Czy blog jest niezbędny w sklepie online? Nie. Bez bloga Twój sklep może działać i sprzedawać. Czy wobec tego warto rezygnować z bloga? 

Też nie. Blog jest jak dodatkowy pracownik, który odpowiada na pytania internautów i zaprasza klientów do zapoznania się z ofertą Twojego sklepu lub firmy usługowej. Inwestycja w blog może kosztować miesięcznie tyle samo lub wielokrotność realnego pracownika, ale w odróżnieniu od żywej osoby wypracowane wyniki będą przynosić Ci efekty w perspektywie 2-5 lat. 

Pracownik to koszt przykładowo 3000 zł miesięcznie przez 12 miesięcy w roku i wykona on określoną ilość pracy. Ale 3000 zł miesięcznie zainwestowane w bloga nie przestaje pracować.

Udostępnij ten artykuł
Facebook
Twitter
LinkedIn
Rafał Pietraszek

Rafał Pietraszek

Pomagam przedsiębiorstwom w generowaniu większych przychodów za pomocą profesjonalnych strategii SEO.

Dodaj komentarz

Rafał Pietraszek

Rafał Pietraszek

Pomagam przedsiębiorstwom w generowaniu większych przychodów za pomocą profesjonalnych strategii SEO.