Jak poprawić pozycjonowanie w Google? Co robić, by poprawić SEO

Nie tylko dla biznesu online widoczność strony internetowej w Google jest bardzo ważna. Dobry artykuł w Internecie jest jak wielki baner reklamowy w centrum miasta, który pracuje na Ciebie i zaprasza klientów do sklepu. Dobry opis kategorii i produktu jest jak sprzedawca, który 24/7 sprzedaje Twoje produkty lub zapisuje ludzi w kolejkę po Twoje usługi.

Poprawa pozycji strony w Google jest kluczowa dla przyciągnięcia potencjalnych klientów, co podkreśla znaczenie optymalizacji dla wyszukiwarek oraz roli, jaką odgrywają algorytmy Google w ocenie jakości i wartości dostarczanych informacji.

Twoja strona może pracować dla Ciebie bez Twojego udziału. Jedyne, o co musisz zadbać, by zarabiać pieniądze, to posiadać działającą, profesjonalną stronę bogatą w treści, które osiągną wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania. Jeśli masz świadomość, że SEO Twojej strony mogłoby być lepsze, zazwyczaj oznacza to konieczność poprawy minimum jednego obszaru ze strategii, technologii, treści lub autorytetu Twojej strony. Z tego artykułu dowiesz się:

  • Jak poprawić SEO na swojej stronie internetowej?
  • Jakie kroki należy wykonać, by poprawić pozycje?
  • O czym pamiętać podczas wdrażania strategii SEO?

Analiza zasobów

W pierwszej kolejności polecam Ci zastanowić się nad tym:

  • jakimi zasobami dysponujesz,
  • jakie zasoby możesz pozyskać,
  • jak to połączyć i wykorzystać do realizacji celów.

Na początek określ swój poziom znajomości SEO. Jeśli znasz podstawy pozycjonowania, to zrozumienie strategii SEO umożliwi Ci samodzielne zarządzanie zadaniami.

Następnie – czy masz narzędzia? Jeśli nie masz, a chcesz wykonywać niektóre elementy strategii SEO samodzielnie, lub z pomocą ludzi, którzy pracują dla Ciebie, to dobrze byłoby się o takie narzędzia postarać.

Czy to obowiązkowe? Nie, ponieważ wiele dobrego na swojej stronie możesz zrobić darmowymi narzędziami. Pamiętaj jednak, że płatne odpowiedniki potrafią zaoszczędzić sporo czasu i znacznie wpływają na komfort pracy. Polecane narzędzia, od których warto zacząć:

  • narzędzia Google – Google Search Console, Google Analytics, Google Data Studio, Google Keyword Planner, PageSpeed Insights,
  • Answer The Public,
  • Ubersuggest,
  • Screaming Frog,
  • Jeżeli używasz WordPressa to wtyczki takie jak YOAST SEO,
  • Surfer,
  • Ahrefs.

Warto pamiętać, że dla poprawy widoczności w wyszukiwarkach kluczowe są optymalizacja strony, doświadczenia użytkownika oraz elementy techniczne. Wyżej wymienione narzędzia mogą znacząco pomóc w analizie i optymalizacji.

W sytuacji, gdy w ogóle nie masz wiedzy o SEO lub dalsze działania przekraczają Twoje kompetencje, warto umówić się na konsultację ze specjalistą.

Zadbaj o podstawy

Kiedy już przystąpisz do działań mających na celu pozycjonowanie stron internetowych i poprawę pozycji strony w wyszukiwarce, warto zacząć od absolutnie podstawowych czynności. SEO to maraton, nie sprint. Ile osób jest w stanie wstać i bez treningów przebiec ponad 40 km? Tak samo tutaj. Nie zapominaj też, że optymalizacja pod kątem wyszukiwarek internetowych, żeby była skuteczna musi być przeprowadzona przede wszystkim z pamięcią o użytkowniku.

Zainstaluj kody analityczne na stronie

Nie zbadasz statystyk strony, jeśli nie gromadzisz danych. Podstawowe – darmowe – narzędzia analityczne od Google to Google Analytics i Google Search Console, a działanie z nimi ułatwia dodatkowo Google Tag Manager. 

Dodanie kodu weryfikacji własności domeny w Google Search Console jest możliwe na kilka sposobów. Jeżeli z żadnym z nich nie czujesz się komfortowo – zleć to osobie obeznanej z tematem. 

Umieszczenie na stronie kodu Google Analytics i Google Tag Manager. W WordPressie możesz to zrobić poprzez dodanie kodu przez widżet HTML albo poprzez edycję plików motywu. Jeśli masz stronę zamawianą u informatyka, dodaj do specyfikacji zamówienia umieszczenie kodów analitycznych. 

Obsługa Google Search Console jest stosunkowo prosta, jednak opanowanie analizy w Google Analytics i zarządzania tagami w GTM wymaga specjalistycznej wiedzy i dużo czasu, którego jako właściciel firmy po prostu masz mało. 

Zadbaj o to, żeby Twoje strony pojawiły się w wynikach wyszukiwania Google

Google potrafi generować wyniki wyszukiwania w bardzo krótkim czasie dlatego, że jego działanie opiera się na indeksie, czyli kopii zawartości wszystkich stron do własnej bazy danych. Wyszukiwarka chodzi po Internecie, czyta strony internetowe, po czym je przypisuje do kategorii i kataloguje.

jak szybko google prezentuje wyniki

Obecnie stron internetowych jest za dużo, żeby Google był w stanie sprawdzić je wszystkie i zapisać. Dlatego też indeksacja odbywa się niejako na żądanie. Możesz zaprosić robota Google na swoją stronę poprzez Google Search Console albo Natychmiastową Indeksację we wtyczce Rank Math (jeśli masz WordPressa).

Tylko zaindeksowane strony będą widoczne w wynikach wyszukiwania Google.

Ważne! Zdarza się, że w trakcie tworzenia strony deweloper ustawi tag “noindex” dla całej witryny, a po zakończeniu prac zapomni go zdjąć. Tym sposobem witryna jest gotowa, ale nie będzie widać strony w Google, bo nie pozwalasz robotom na nią wejść i jej zapisać. Istnieje wiele innych błędów, przez które Twoja witryna może nie być widoczna w wyszukiwarce. Z drugiej strony mogą się tam znaleźć rzeczy, które nie powinny być publicznie dostępne. Sprawdź i upewnij się, że w indeksie znajdują się dokładnie te podstrony, które mają tam być.

Pozycjonowanie twojej strony jest kluczowe dla lepszej widoczności w wynikach wyszukiwania.

Stwórz i załaduj mapę witryny

Mapa witryny jest spisem wszystkich adresów URL Twojej strony internetowej. Podanie jej do Google ułatwia indeksację oraz pomaga robotowi Google poruszać się po Twojej stronie i zinterpretować ją. 

Mapę witryny możesz wygenerować we wtyczce do WordPressa np. Yoast SEO lub Rank Math. 

Jeżeli nie korzystasz z WordPressa i nie masz dostępu do wspomnianych wtyczek, pomocne mogą się okazać narzędzia ScreamingFrog lub Deep Crawl, które mają opcję tworzenia mapy witryny. 

Gotową mapę witryny należy załadować w Google Search Console.

google search console - mapa witryny

Zadbaj o dostępność Twojej strony (m.in w wyszukiwarce Google)

Twoja strona musi być dostępna dla użytkowników. Jest wiele sposobów, by utrudnić lub uniemożliwić użytkownikowi wejście na stronę:

  • źle skonfigurowane uprawnienia na serwerze,
  • błędy po stronie cache,
  • źle ustawione przekierowania,
  • uszkodzony plik .htaccess,
  • brak certyfikatu SSL,
  • błędy w kodzie strony, które wydłużą czas odpowiedzi serwera,
  • niepoprawna konfiguracja wtyczki,
  • bardzo długi czas ładowania strony.

Warto również pamiętać, że szybkość ładowania strony ma kluczowe znaczenie zarówno dla doświadczenia użytkownika, jak i dla SEO.

Poza użytkownikami należy także zarządzać wizytami robotów Google na stronie. Uczynisz to poprzez dodanie pliku robots.txt na serwer. Możesz to zrobić np. poprzez wtyczkę do SEO na WordPressie lub zlecić programiście.

Uwaga! Plik robots.txt jest kluczowy dla widoczności strony. Nie edytuj go, jeśli nie posiadasz odpowiedniej wiedzy.

Właściwa struktura strony internetowej

Od struktury zależy to, czy Google będzie pokazywać Twoją stronę internetową w wynikach organicznych na te słowa kluczowe, na które chcesz, żeby pokazywał. Strona powinna mieć jasno określone kategorie, zakładki, strony blogowe, tagi.

Użytkownik teoretycznie z każdej podstrony powinien móc przejść do strony głównej i ze strony głównej maksymalnie trzema kliknięciami do dowolnej podstrony.

Kluczowe będzie tutaj linkowanie wewnętrzne, które pomoże użytkownikom poruszać się po serwisie, a robotom Google interpretować zawartość stron.

W zasadzie struktura strony, czyli wyszczególnienie poszczególnych adresów stron z przypisanymi do nich słowami kluczowymi, powinna być przygotowana, zanim zlecisz pracę programiście. Dodatkowo niezwykle ważne jest zastosowanie przyjaznych adresów URL, które są kluczowym elementem struktury witryny, optymalizując ją pod kątem rankingu Google.

Dane strukturalne

Dane strukturalne to elementy kodu strony, które stanowią instrukcję dla robotów wyszukiwarki, wskazując wyszukiwarce Google, co jest czym. 

Implementacja danych strukturalnych jest dość prosta. Jeśli masz stronę na zamówienie, programista może dodać odpowiedni kod, a w przypadku popularnych systemów CMS wystarczy użyć wtyczek lub modułów. W ostateczności możesz wkleić na stronę kod wygenerowany w zewnętrznym narzędziu. 

Użycie danych strukturalnych może zwiększyć widoczność strony w wynikach wyszukiwania poprzez elementy rozszerzone, np. podgląd ceny czy gwiazdki z recenzji.

serp - dane strukturalne

Dodawaj wartościowy content dla Twoich potencjalnych klientów

Publikacja treści na stronie internetowej ma 2 główne korzyści:

  • budujesz autorytet swojej marki w oczach klientów,
  • pojawiasz się w wynikach wyszukiwania na dane słowa kluczowe, które potencjalni klienci wpisują w wyszukiwarkę.

Ważne jest, aby używać odpowiednich słów kluczowych w treści, aby poprawić widoczność w wynikach wyszukiwania.

Ruch organiczny, który przychodzi z wyszukiwarki Google na Twoją stronę, możesz zamienić na klientów, jeśli od artykułu na blogu poprowadzisz ich wprost do strony kategorii lub produktu.

Nieważne, czy będziesz zamawiać treści, czy pisać je własnoręcznie – zasada jest jedna. Teksty muszą być wartościowe z punktu widzenia użytkownika, odpowiadać na jego pytanie lub rozwiązywać problem.

Zadbaj o właściwą strukturę treści. Dodawaj nagłówki h2 i h3, pogrubienia, listy punktowe i tabele.

Przy tworzeniu treści możesz wspierać się narzędziami content intelligence np. SurferSEO, Senuto, Semstorm czy Contadu.

Zastanów się, w jaki sposób użytkownik uświadamia sobie, że posiada dany problem. W jaki sposób szuka rozwiązań, które często mogą być Twoim produktem. Tworzenie treści dla tworzenia treści to za mało. Upewnij się, że artykuły, które tworzysz, realizują jakiś konkretny cel.

Zoptymalizuj każdą stronę i wyeliminuj thin content

Pozostawienie wielu podstron niskiej jakości jest szczególnie powszechnym błędem zwłaszcza w dużych sklepach internetowych, gdzie jest kilkadziesiąt tysięcy produktów.

Każda podstrona na Twojej stronie powinna mieć:

  • tytuł,
  • nagłówek H1,
  • opis (meta description),
  • przynajmniej 300-400 słów unikatowej treści,
  • linki wewnętrzne.

Tytuły, H1, opisy i treść nie powinny się powtarzać. Uzupełnienie powyższych elementów na każdej podstronie już powinno dać pozytywne efekty. Duża ilość stron, które są bezwartościowe z punktu widzenia użytkownika, powoduje, że roboty wyszukiwarki spędzają na Twojej stronie czas nieefektywnie. W konsekwencji czego rzadziej ją odwiedzają. To może wywoływać problemy z indeksacją zwłaszcza nowych treści i produktów. Skuteczne pozycjonowanie twojej strony jest kluczowe dla osiągnięcia lepszych wyników SEO.

Dbaj o świeżość strony

Na stronie musi się coś dziać. Stworzenie strony i nierozwijanie jej przez następne 15 lat to podejście, które skuteczne było w latach dziewięćdziesiątych. Pokaż wyszukiwarce, że Twoja strona stale się rozwija i jest aktualna. Google docenia zadbane strony, i premiuje je. Jeśli zależy Ci na pozyskiwaniu użytkowników wysokiej jakości, nowe i aktualne treści to podstawa. Dbałość o świeżość strony możesz okazać na 2 sposoby:

  • dodając nowe treści, 
  • odświeżając stare treści. 

Są treści, które wymagają regularnych aktualizacji. Przykłady:

  • w branży ubezpieczeniowej co roku zmienia się wysokość kary za brak OC, która zależna jest od minimalnej płacy brutto,
  • w branży podatkowej nowe interpretacje i przepisy wywracają system do góry nogami,
  • podobnie w branży prawniczej, nowe orzeczenie może zmienić wykładnię w danej sprawie,
  • publikacja danych GUS na temat przeciętnego wynagrodzenia w sektorach przedsiębiorstw wpływa na wiele aspektów. 

Dbaj o reputację

Autorytet strony w oczach Google i użytkowników zdobywasz na 2 sposoby:

  • publikując wartościowe, wysokiej jakości treści,
  • pozyskując linki zwrotne z mocnych stron.

Treści już omówiliśmy.

Ważnym elementem jest właśnie pozyskiwanie linków z renomowanych stron, co znacząco poprawia autorytet witryny.

Linki kierujące z innych stron do Twojej strony są jak rekomendacje.

Linki zwrotne mogą mieć różną wartość. Link ze strony bez wartościowych treści i ruchu organicznego będzie wart mniej, niż link z uznanej w branży strony, która ma wiele odwiedzin w miesiącu.

Podobnie jeśli chodzi o atrybuty linków zwrotnych:

  • dofollow – rekomendacja dla robota Google, że może podążać za takim linkiem,
  • nofollow – rekomendacja dla robota, żeby nie podążał za tym linkiem,
  • ugc – User Generated Content, czyli zawartość stworzona przez użytkownika (np. komentarz na blogu),
  • sponsored – kupiony link,
  • image – link na obrazie.

Generalnie przyjmuje się, że linki dofollow dają największą wartość w kontekście pozycjonowania.

Pamiętaj o użytkownikach mobilnych

60% ruchu w Google pochodzi od użytkowników mobilnych. Dodatkowo algorytm Google o nazwie Mobile First bierze pod uwagę dostosowanie strony do urządzeń przenośnych. Oznacza to, że jeśli Twoja strona nie będzie dostosowana do smartfonów i tabletów, to nie pojawi się wysoko w wynikach wyszukiwania także na komputerach. Nawet w sytuacji, gdy Twój docelowy klient zazwyczaj korzysta z komputera – warto zadbać o wersje mobilne.

Responsywność

Wiele motywów w popularnych systemach CMS, jak WordPress, Wix czy Squarespace ma wbudowaną responsywność, czyli autor motywu dostosował jego ustawienia do urządzeń mobilnych. 

Jeśli zlecasz stworzenie strony programiście, zaznacz w specyfikacji, że strona ma być responsywna. Programiści w dzisiejszych czasach sami dbają o responsywność strony, rozpoznając znaczenie ruchu mobilnego, ale warto mimo wszystko przypomnieć. 

Dodatkowo miej na uwadze, że Google może Cię ukarać niskimi pozycjami, jeśli wersja mobilna strony będzie się drastycznie różnić od wersji na komputery.

Szybkość

Istnieją elementy strony, które nie przeszkadzają użytkownikom na komputerach, ale będą spowalniać Twoją stronę na urządzeniach mobilnych, przede wszystkim duże, niezoptymalizowane obrazy, gify, złożone skrypty (np. slidery czy karuzele). 

Podobnie jak w przypadku responsywności, trzeba zadbać o obie wersje strony.

Strona powinna uruchamiać się w 3 sekundy. Przy testowaniu pamiętaj, że nie każdy żyje w centrum miasta i posiada wydajny internet. Sprawdź, jak szybko uruchamia się Twoja strona na telefonie, korzystając z połączenia 3G.

Pozycjonowanie strony na rynku lokalnym

Jeżeli prowadzisz działalność lokalnie, to znaczy fizycznie świadczysz usługi na określonym obszarze (np. złota rączka, hydraulik, mobilny masażysta czy taksówkarz), nie ma sensu atakować ogólnopolskie słowa kluczowe. Chcesz ściągać potencjalnych klientów w zasięgu. 

Wszystkie słowa kluczowe, na które będziesz chcieć się pozycjonować, powinny zawierać nazwę miasta (“hydraulik Rzeszów”), regionu (“agroturystyka Mazury”), powiatu (“dotacje powiat wieluński”), województwa (“usługi budowlane podkarpackie”), czy nawet dzielnicy (“masażysta z dojazdem Mokotów”).

Skonsultuj się ze specjalistą SEO

Może się okazać, że inwestycja w SEO wcale nie jest optymalnym rozwiązaniem. Może być, że branża jest tak trudna i obsadzona, że działania SEO bez ogromnych nakładów budżetowych nie przyniosą skutku w perspektywie kilku lat. 

Wtedy warto odpuścić i skupić się na bardziej dostępnych kanałach. 

Specjalista SEO oceni Twoją stronę pod kątem struktury, treści i autorytetu. Pamiętaj, że inwestycje i decyzje biznesowe podejmowane na podstawie pełnej dostępnej wiedzy mają większą szansę na powodzenie.

Picture of Rafał Pietraszek

Rafał Pietraszek

Freelancer SEO
Pomagam pobić rekord sprzedaży. Turbodoładowany marketing. Więcej niż SEO. Zyskaj nowych klientów i konwertujący ruch za sprawą wysokich pozycji w Google. Zbuduj ze mną silną markę 🔥

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Picture of Rafał Pietraszek

Rafał Pietraszek

Freelancer SEO
Pomagam pobić rekord sprzedaży. Turbodoładowany marketing. Więcej niż SEO. Zyskaj nowych klientów i konwertujący ruch za sprawą wysokich pozycji w Google. Zbuduj ze mną silną markę 🔥

Case Studies

Pozostałe artykuły:

Zaufali mi