SEO czy reklama PPC? Co wybrać, żeby zyskać jak najwięcej?

Freelancer SEO » Baza wiedzy

Wielu przedsiębiorców zadaje sobie pytanie: “SEO czy reklama płatna?”. To i to kosztuje. W co lepiej zainwestować pieniądze? 

Powyższe pytanie zadałbym w nieco inny sposób:

  • ile na SEO, a ile na reklamy?
  • kiedy SEO, a kiedy reklamy?

Z tego artykułu dowiesz się:

  • kiedy powinieneś zdecydować się na SEO, 
  • kiedy na reklamy, 
  • jak rozłożyć budżet, żeby osiągnąć najlepsze wyniki. 

Najpierw content

Niezależnie od tego, czy wybierzesz reklamy, czy SEO, najpierw musisz zadbać o treści, z kilku powodów:

  • na grafice do reklamy musi być treść, 
  • jeśli to reklama wideo, ktoś musi napisać scenariusz, 
  • reklama powinna odsyłać do strony docelowej, na której jest treść, 
  • jeśli chcesz wyświetlać reklamy na artykuły blogowe w wyszukiwarce Google, to musisz mieć te artykuły, 
  • chcąc zadbać o SEO, nie możesz mieć pustych podstron na stronie, a więc i one będą potrzebowały treści. 

Treść na stronie jest naturalnym przedłużeniem komunikatu reklamowego. Bez względu czy mówimy o organicznej ekspozycji, czyli darmowych wynikach w Google, czy o reklamie płatnej. Kiedy już masz kompetentną osobę do pracy nad strategią pod kątem treści, możesz przejść do działań promocyjnych. 

SEO to inwestycja na przyszłość

W pozycjonowaniu nic nie ma szybko. Wszystko trwa. Po publikacji treści trzeba czekać, aż Google zaindeksuje stronę. Po zdobyciu linka zwrotnego trzeba czekać, aż Google go zaindeksuje i rozpozna jego moc. To wszystko trwa – dni, tygodnie, miesiące, nawet lata. 

W trudnych branżach budowanie pozycji i walka o ruch organiczny to długi proces, ale w większości przypadków bardzo opłacalny.

SEO jest jak praca na siłowni. Tydzień stosowania diety i najcięższych ćwiczeń na niewiele się zda. Liczy się regularna, mądra i systematyczna praca.

W SEO ryzyko jest niższe

Search Engine Optimization, jak sama nazwa wskazuje, to optymalizacja pod wyszukiwarki. W dzisiejszych realiach Internetu oznacza to optymalizację pod użytkownika – jeśli strona jest dobra dla użytkownika, to będzie miała wysokie pozycje. 

W procesie pozycjonowania strony internetowej można też bardzo dużo popsuć. Niewłaściwa migracja, kiepskie treści czy korzystanie z wątpliwej jakości metod może spowodować nałożenie kary przez Google. Po drodze czekają Cię aktualizacje algorytmu Google, które mogą źle odbić się na ruchu Twojej strony. Regularna praca sprawia, że w długim terminie Twoja strona będzie odporna na zawirowania, a Ty będziesz w stanie im przeciwdziałać.

Wykonując działania SEO, dbasz o użytkownika i algorytmy, dbasz o swoje przyszłe pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania. Jeżeli tylko prowadzisz swoje działania legalnie, dostarczasz wartościowy content, pozyskujesz jakościowe linki i dbasz o SEOwe zdrowie strony, konsekwencje błędu są niższe. 

Gdy zaś chodzi o reklamy – błędy są dużo kosztowniejsze, ponieważ prawie zawsze oznaczają straty i przepalony budżet.

SEO jest bardziej pasywne

Zlecenie artykułu w ramach profesjonalnej strategii i opublikowanie go sprawia, że zaczyna on pracować. Nie trzeba koło niego chodzić, sprawdzać konwersji, zmieniać zestawów reklam czy grup docelowych. On po prostu jest, pracuje i zbiera ruch w długim terminie.

Jeśli informacje w nim zawarte są time-sensitive, trzeba go od czasu do czasu zaktualizować, i to tyle. Czasem wystarczy tylko zmienić datę na aktualną. Najlepiej opierać strategię tworzenia treści o tematy „evergreen”, czyli takie, które w perspektywie 2-5 będą aktualne.

Kiedy wybrać SEO?

Prosta odpowiedź brzmi, że zawsze warto inwestować w SEO, choćby niewielkie kwoty. Autorytet Twojej domeny i jakość treści na niej przekłada się na skuteczność Twoich kampanii reklamowych. Gdy wyświetlasz reklamy Google Ads czy Facebook Ads, które kierują ruch na Twoją stronę, a strona jest niedopracowana, nie ma na niej wystarczającej ilości informacji, całość prezentuje się nieatrakcyjnie, algorytmy uznają Twoją stronę za niskowartościową i skuteczność kampanii Google Ads spadnie.

Za SEO nikt nie chce od Ciebie pieniędzy oprócz specjalisty SEO i twórcy treści. Nie płacisz Google-owi, Facebookowi, Twitterowi czy LinkedIn-owi. Płacisz za content i jesteś jego właścicielem. Budując zasoby po swojej stronie, możesz do woli korzystać z nich w celach marketingowo-sprzedażowych.

Gdy masz niski budżet

Koszty reklam PPC stale rosną a konkurencja, żeby utrzymać się na najwyższych pozycjach, najpewniej nie szczędzi złotówek na kampanie Google Ads.  

Facebook tnie zasięgi organiczne po to, by zmusić ludzi do kupowania reklam. Tęgie głowy największych uniwersytetów pracują nad tym, by social media były jak labirynt, który więzi użytkownika godzinami i wystawia go na reklamy.

Coraz częściej można ostatnio czytać na forach czy grupach na Facebooku, że reklamy robią się drogie. SEO jest receptą na drogie reklamy.

Podczas gdy koszt za kliknięcie w reklamę rośnie z czasem, to koszt za wizytę w SEO maleje z czasem. Jeśli dziś wydasz na artykuł 300 złotych, który w przeciągu pół roku wygeneruje 75 wizyt, może wydawać się to drogo. SEO to gra długoterminowa i ten sam artykuł, może wygenerować w przeciągu najbliższych kilku lat wielokrotnie więcej wizyt, a to powoduje, że cena spada.

Gdy trudność branży na to pozwala

Legendarny trener polskiej drużyny piłkarskiej, Kazimierz Górski, powiedział: “Tak się gra, jak przeciwnik pozwala”. 

To zdanie jest bardzo prawdziwe w SEO. Jeśli pozycja konkurencji w Google pozwala na walkę o wysokie miejsca na pożądane słowa kluczowe, to warto się o nie bić. A gdy branża jest trudna, czy wręcz nie do zdobycia, nakłady na SEO można wykorzystać do szukania asymetrii i niestandardowych rozwiązań, na które duże firmy potrzebują bardzo dużo czasu, chociażby na podjęcie zwykłej decyzji. 

Reklamy są tu i teraz

Płatna reklama (PPC – pay per click) będzie się wyświetlać tak długo, jak długo będziesz posiadał budżet. Przestaniesz inwestować w reklamy Google Ads czy na mediach społecznościowych, to przestaną się wyświetlać. 

Reklamami możesz pokonać konkurencję

Są branże, szczególnie ogólnopolskie, gdzie zakładając sklep, bez reklam nie możesz liczyć na jakikolwiek ruch. Mam tu na myśli w szczególności ubezpieczenia, kredyty, sprzęt komputerowy, elektronikę, produkty medyczne czy branżę beauty. Same działania SEO, gdyby miały przynieść rezultat, kosztowałyby mnóstwo pieniędzy, a pierwsze rezultaty byłoby widać po wielu miesiącach. 

Czy to znaczy, że należy rezygnować z SEO? 

Nie. Tak jak pisałem, to jest inwestycja na przyszłość. Po konsekwentnym, mądrym inwestowaniu w linki i wartościowe treści, wypracujesz wysokiej jakości źródło klientów, leadów. 

Reklamy to ryzyko

W branży możesz często usłyszeć lub przeczytać zwrot: “Przepalony budżet”. Jest to odwołanie wprost do palenia pieniędzy, ponieważ efekt jest podobny. 

Kiedy specjalista od reklam źle ustawi zestaw, grupę docelową, lokalizację albo puści kampanię na wysyconą grupę, stracisz pieniądze.

W SEO artykuł możesz poprawić, utraconego linka zwrotnego zdobyć ponownie, ale przepalonego na reklamy budżetu nie odzyskasz. 

W pewnym stopniu można powiedzieć, że reklamy są jak zakłady bukmacherskie czy hazard. Stawiasz pieniądze na to, że klient przyjdzie do Ciebie na stronę i dokona zakupu. A jak nie dokona, to pieniądze przepadają. 

Użytkownicy często ignorują płatne wyniki wyszukiwania

Gdy wpiszesz dowolną frazę w Google, otrzymasz garść wyników płatnych i organicznych. 

reklama w Google

Wiele osób ignoruje płatne wyniki, co jest efektem tzw. ślepoty banerowej.

Kiedy zaś masz topową pozycję zarówno w płatnych wynikach wyszukiwania Google jak i organicznych, zbierzesz o wiele więcej ruchu, niż decydując się tylko na reklamy. Wysoka pozycja i reklama to po prostu mniej miejsca dla konkurencji.

Kiedy wybrać płatną reklamę?

Skorzystaj z kampanii Google, gdy potrzebujesz efektów w miarę szybko

Kiedy prowadzisz kampanię sprzedażową, też warto zasilić budżet reklam i zwiększyć ekspozycję. 

Reklamy dużo lepiej sprawdzą się w branżach sezonowych, np. prezenty świąteczne, akcesoria na Wielkanoc, na grilla, sprzęty turystyczne zimowe i letnie, opony zimowe i letnie itd.

Paradoksalnie płatna reklama to całkiem dobry pomysł w dobie kryzysu, gdy wszyscy tną wydatki na marketing, zwłaszcza reklamę. Pomyśl – na rynku praktycznie nie masz konkurencji w danym momencie i kiedy konkurencja ogranicza wydatki na reklamy, Ty jesteś jedynym podmiotem w danej niszy, który się wyświetla. 

Reklama to też świetne narzędzie do testowania słów kluczowych dla SEO. Jeśli na wyniki pracuje się długo, to chcemy mieć pewność, że wybraliśmy najlepsze możliwe słowa kluczowe, a reklama pozwala to udowodnić.

SEO i PPC powinny ze sobą współgrać

Gdy chodzi o wybór pomiędzy SEO i reklamami, to nie powinien on przebiegać na zasadzie: “SEO vs Google Ads”. To powinno być raczej na zasadzie proporcji i odpowiedniego rozłożenia budżetu. Treści, linki sponsorowane, Google Ads powinny uzupełniać się nawzajem. Pozyskiwanie ruchu powinno być jedynie elementem szerszej strategii marketingowo-sprzedażowej, a nie receptą na brak sprzedaży.

W pewien sposób przypomina to inwestycje. Reklama Google Ads czy Facebook Ads jest jak inwestowanie aktywne. Siedzisz, pilnujesz, kupujesz, sprzedajesz, a interwały transakcji są krótkie. Ryzyko spore, ale i stopa zwrotu wyższa i w krótszym czasie. 

SEO jest jak obligacje. Efektu nie odczujesz od razu, a nawet jak odczujesz, to nie będzie oszałamiający, ale ów efekt jest dużo pewniejszy, niż inwestowanie aktywne, i daje lepsze stopy zwrotu w długim horyzoncie czasowym.

Praktyka pokazuje, że najlepsze portfele inwestorskie to portfele pasywne składające się z akcji i obligacji. Portfele pasywne dają mniejsze zwroty, ale są bezpieczniejsze i historycznie pracują lepiej w długim horyzoncie czasowym. Inwestowanie aktywne mogą zaoferować lepsze stopy zwrotu, ale też większe ryzyko utraty kapitału. 

Zawsze jest to balans. 

Tak samo powinien wyglądać balans pomiędzy reklamami i SEO. Kiedy nie jesteś skłonny do ryzyka i możesz poczekać na efekty, włóż więcej w SEO. Kiedy zaś chcesz rezultatów możliwie szybko i jesteś gotów włożyć w to pieniądze, zainwestuj w reklamy Google i na mediach społecznościowych. 

FAQ – najczęściej zadawane pytania o reklamy vs SEO

Co jest tańsze – reklama czy optymalizacja strony internetowej?

Koszt reklam Google Ads, Facebook Ads i pozostałych może wynieść tyle samo, co koszt SEO. Nie ma takich pieniędzy, których Google nie przyjmie, i tyle samo pieniędzy możesz wydać na artykuły i linki zwrotne. 

Aby określić opłacalność i ogólny koszt obu metod, należy spojrzeć na wskaźniki ROI, czyli Return On Investment i sprawdzić, ile pieniędzy zarabia każda wydana złotówka. Aczkolwiek praktyka pokazuje, że dłuższym horyzoncie czasowym SEO wychodzi taniej. Do tematu budżetu warto podejść realnie. Nie możemy oczekiwać takich samych wyników jak lider branży, wydając ułamek kwoty, za którą jego wyniki zostały wypracowane.

Czy kampania Google Ads pomoże firmie zdobyć klientów?

To jest kwestia tego, jak dobry jest specjalista, który ustawia kampanię Google Ads, i jak dobre treści masz na stronie. Jeśli kampania jest ustawiona profesjonalnie, a treści na stronie masz przygotowane przez dobrego copywritera i są angażujące, reklama powinna przynieść efekt. Z mojego doświadczenia wynika, że im lepiej poznamy „personę klienta” i im sumienniej przygotujemy strategię, dopracujemy stronę, określimy lejek marketingowy i sprzedażowy przed wystartowaniem jakiejkolwiek kampanii, tym efekty będą atrakcyjniejsze.

Co to jest Google Adwords?

Google Adwords to dawna nazwa obecnego Google Ads, czyli ekosystemu reklamowego Google.

Ile kosztują reklamy Google Ads?

Nie ma jasno ustalonej ceny za reklamę w sieci Google. Tak jak pisałem wcześniej, nie ma takich pieniędzy, których Google nie przyjmie. To jest raczej kwestia tego, ile pieniędzy wydasz na pozyskanie klienta.

Udostępnij ten artykuł
Facebook
LinkedIn
Rafał Pietraszek

Rafał Pietraszek

Pomagam przedsiębiorstwom w generowaniu większych przychodów za pomocą profesjonalnych strategii SEO.

Dodaj komentarz