SEO Case study, czyli projekty, które odniosły sukces

Na niniejszej stronie poznasz kilka historii współprac, które najlepiej obrazują rezultaty, jakie daje SEO. Historie opisane w moim SEO Case Study opisują realne projekty, przy których pracowałem i podzielone zostały na trzy grupy, żeby łatwiej można było znaleźć podobieństwa między tym czym się zajmujesz a omawianym przypadkiem.

Jeśli nie chcesz czytać całości, skorzystaj ze spisu treści poniżej, klikając w link. Zostaniesz przeniesiony do konkretnej historii. Zapraszam do lektury!

Spis treści:

  1. Pozycjonowanie lokalne, czyli usługa dla firm działających w konkretnej lokalizacji
  2. Pozycjonowanie sklepów internetowych
  3. Pozycjonowanie firm usługowych

Pozycjonowanie lokalne, czyli usługa dla firm działających w konkretnej lokalizacji

Pozycjonowanie lokalne, jak sugeruje nazwa, jest formą marketingu dla firm, które oferują swoje usługi w określonej lokalizacji takiej jak dzielnica, miasto lub województwo. Do promocji firmy używamy bezpłatnej aplikacji „Google Moja Firma”.

W niżej opisywanych przypadkach moim zadaniem było prawidłowe skonfigurowanie, optymalizacja, a także szkolenie z samodzielnego użytkowania aplikacji. Sprawdź jakie wyniki osiągnąłem w przypadku salonu fryzjerskiego, sklepu stacjonarnego z ekologicznymi meblami, a także firmy budowlanej.

 

Salon fryzjerski

Salon fryzjerski to specyficzny rodzaj biznesu, w którym lokalizacja ma kluczowe znaczenie. Na każdym osiedlu czy dzielnicy, zazwyczaj funkcjonuje kilka tego typu biznesów.
 
Jeżeli nie mamy po drodze, to rzadko kiedy będziemy decydować się na wizytę w salonie na drugim końcu miasta. Jeżeli strzyżemy się regularnie – tym bardziej zależy nam na dogodnej dla nas lokalizacji.
 
Pytanie, które się nasuwa to czy w ogóle jest sens promować tego typu biznes. Przecież nawet przeprowadzając się do nowej lokalizacji, szybko orientujemy się w sklepach i firmach, które znajdują się w najbliższym sąsiedztwie.
 
Powodów, dla których warto skorzystać z pozycjonowania lokalnego, dla tego typu firmy jest kilka. Przede wszystkim ludzie zmieniają miejsce zamieszkania, przeprowadzają się z osiedla na osiedle i między miastami.
 
Możemy w ten sposób pozyskać nowych klientów, którzy zadowoleni z jakości obsługi będą odwiedzać nas regularnie. Dodatkowo przy tak konkurencyjnym typie działalności każda forma reklamy i metoda wyróżnienia się na tle konkurencji jest na wagę złota.
 
Podczas wywiadu z klientem ustaliłem, że widoczność salonu w najbliższym otoczeniu jest bardzo problematyczna, a w zasadzie zerowa. Ustaliliśmy plan działania obejmujący weryfikację własności firmy, wypełnienie oraz optymalizację profilu.
 
Następnym krokiem było szkolenie z użytkowania aplikacji oraz opracowanie prostych wytycznych co do niezbędnych aktywności w najbliższych tygodniach. Jako ciekawostkę możemy zaznaczyć fakt, że salon fryzjerski nie posiada strony internetowej. Ruch z map kierowany był na fanpage na Facebooku.
 

Statystyki wizytówki za ostatni kwartał:

fryzjer statystyki 1

fryzjer statystyki 2

Ponad 8 tysięcy wyświetleń (2,6 tys. w wyszukiwarce oraz 5,7 tys. w mapach) wygenerowało odpowiednio 52 wizyty na stronie, 14 zapytań o trasę dojazdu oraz 110 połączeń telefonicznych. Zakładając, że mamy w miesiącu 24 dni pracujące daje to nam średnio 1,52 telefonu dziennie.

W kontekście prowadzenia biznesu bardziej niż nad samą liczbą połączeń skupiłbym się nad jej regularnością. Oczywiście można zarzucić, że część z tych połączeń to na pewno nie są nowi klienci, a obecni. Owszem jest to prawda natomiast ułatwienie kontaktu obecnym klientom to kolejny powód, dla którego tym bardziej warto skorzystać z pozycjonowania lokalnego.

Sklep stacjonarny z ekologicznymi meblami

Lokalny sklep stacjonarny firmy będącej producentem mebli ekologicznych wykonanych z wikliny to realizacja, w której połączyłem wyżej opisaną strategię wraz ze wdrożeniem nowej strony internetowej.
 
Nowa strona była wymagana, ponieważ stara wersja nie spełniała żadnych standardów jakościowych takich jak szybkość ładowania, nie posiadała opisów czy systemu zarządzania treścią umożliwiającego łatwą edycję treści.
 
Skutkiem powyższych usterek był absolutny brak ruchu z wyszukiwarki Google.
 
Po przygotowaniu nowej wersji z przekrojowym opisem oferty oraz po stworzeniu i optymalizacji wizytówki Google Moja Firma wypracowaliśmy następujące wyniki.
 
Statystyki wizytówki za ostatni kwartał:
 
sklep stacjonarny statystyki
sklep stacjonarny statystyki 2
 
Statystyki strony internetowej
 
statystyki strony internetowej
W około 47 miesięcy strona internetowa wygenerowała 39 tys. odsłon przez 11 tys. użytkowników. Jeżeli podzielimy 11 166 użytkowników na 47 miesięcy, da to nam średnio miesięcznie 237 użytkowników.
 
Traktując stronę internetową na zasadzie analogii wejścia do sklepu i obejrzenia produktów, generuje to średnio 9,89 wizyty dziennie przy założeniu, że otwarte mamy średnio 24 dni w miesiącu.
 
To tak jakby podczas godzin pracy sklepu, średnio co godzinę odwiedzała nas dodatkowa osoba zainteresowana naszymi produktami. Dla stacjonarnego punktu, który nie oferuje sprzedaży internetowej, dodatkowy ruch i zainteresowanie to dodatkowa szansa na sprzedaż także w ilościach hurtowych.
 

nie czekaj, umów się na konsultację seo

 

Firma budowlana oferująca schody metalowe

Częsty dylemat młodych firm dotyczy wyboru formy reklamy swoich usług. Tak samo było w przypadku firmy budowlanej, która oferuje schody metalowe przemysłowe oraz w stylu loftowym. Często pierwszym wyborem jest strona internetowa i nadzieja na to, że pomoże ona dotrzeć do nowych klientów.
 
O ile strona internetowa to obowiązek w XXI wieku i umożliwia prezentację firmy czy uwiarygodnienie się, o tyle strona internetowa sama w sobie klientów nie przyniesie. Do tego niezbędne byłoby jej pozycjonowanie, co często wymaga długofalowej pracy i z góry ustalonego budżetu w dłuższym okresie czasu.
 
Nowe firmy nie często mogą sobie na takie działanie pozwolić. Bardziej efektywnym rozwiązaniem jest stworzenie i optymalizacja wizytówki google moja firma, ponieważ może być to szybka droga do ekspozycji w wyszukiwarce. Dużo szybsza niż w przypadku pozycjonowania strony tym bardziej jeśli budżet jest ograniczony.
 
Statystyki strony za ostatni kwartał:
 
schody metalowe statystyki
 
schody metalowe statysyki 2

Analizując statystyki, możemy łatwo zauważyć, że wartości dla firmy budowlanej są dużo niższe niż w przypadku sklepu z meblami czy salonu fryzjerskiego. Składa się na to kilka czynników. Przykładowo fryzjer to usługa cykliczna.

W przypadku schodów zamawiamy je raz na wiele lat. W tej branży nie bez znaczenia są też opinie znajomych i to rekomendacje są podstawowym wyborem jeżeli chodzi o wybór ekipy budowlanej.

Mimo to optymistycznym jest fakt, że wizytówka wygenerowała pierwsze zamówienia i nawet jeden telefon tygodniowo jest bardziej atrakcyjny od strony, która telefonów nie będzie generowała wcale.

Przy profesjonalnym podejściu do sprzedaży może to być nawet wystarczająca ilość, żeby zapełnić kalendarz zamówień „w przód” nowej firmy, którą rozwijamy samodzielnie lub z jednym pomocnikiem.

Pozycjonowanie sklepów internetowych

Sklep internetowy oferujące cyfrowe produkty

Pozycjonowanie sklepów internetowych jest stosunkowo łatwym zadaniem, ponieważ większość firm po prostu kopiuje opisy produktów z bazy danych hurtowni lub ze strony producenta.

Taka sytuacja powoduje, że większość stron jest oceniana przez wyszukiwarkę jako niskiej jakości. Między innymi w „bazie wiedzy” przeczytać możesz, że unikatowa treść to jeden z podstawowych czynników rankingowych w SEO. Wystarczy, że opiszesz produkty pełniej, lepiej, w bardziej kreatywny sposób, przez co dostarczysz użytkownikom więcej wartości, by zacząć myśleć o pozyskiwaniu ruchu z wyszukiwarki.

Nie inaczej było w przypadku sklepu internetowego, który oferował cyfrowe licencje do oprogramowania. Takich sklepów w internecie jest setki. Jedne działają szybciej, inne wolniej, większość natomiast kopiuje opisy od „lidera” w branży.

Był to sklep jak  każdy inny, który nie odróżniał się zupełnie niczym poza różnicami w cenach. Po przeprowadzeniu audytu i wdrożeniu zaleceń oraz wypełnieniu strony unikatowymi treściami strona zaczęła stopniowo pozyskiwać ruch.

ruch organiczny

O ile w przypadku treści na stronie oczywistym jest wpływ na wynik, o tyle warto poświęcić więcej uwagi do zaplanowania architektury informacji oraz struktury linkowania wewnętrznego, zwłaszcza w sklepach z dużą ilością produktów. Jeżeli posiadasz unikatowy asortyment lub Twoja konkurencja po prostu kopiuje opisy, wypracowanie wyników powinno być względnie łatwe. Jeśli natomiast dostrzegasz wzmożone działania konkurencji lub jakaś z firm ma już ugruntowaną pozycję w wyszukiwarce, pomocne może okazać się zastosowanie technik z kolejnego rozdziału.

Pozycjonowanie firm usługowych

Pozycjonowanie firm usługowych najbardziej podobne jest do pozycjonowania sklepów internetowych z tą różnicą, że zamiast stron produktowych tworzymy i opisujemy strony dotyczące konkretnych usług. Różnym może być też proces składania zamówienia czy płatności.
 
O ile w sklepie internetowym zazwyczaj nie jest potrzebna pomoc doradcy, żeby zamówić konkretny towar, o tyle w przypadku firm, których usługi sprzedawane są na podstawie indywidualnych wycen i ustaleń, kontakt z doradzą, jest niezbędny.
 
W przypadku firm usługowych pozycjonowanie w bardzo pośredni sposób może mieć wpływ na sprzedaż. Głównym celem pozycjonowania firmy oferującej usługi powinno być budowanie wizerunku eksperta, autorytetu oraz zaufania. Strona taka może pełnić różne funkcje i być jednym z wielu narzędzi doradcy, które finalnie umożliwi lub ułatwi zawarcie umowy czy transakcji.
 
Dobrze przygotowana strategia dla firmy usługowej powinna przedstawiać usługę jako rozwiązanie konkretnego problemu. Poprzez dobrze dobrane treści możemy uświadamiać użytkownikom istnienie nieoptymalnie działających obszarów, pomóc mu zidentyfikować trudności u siebie, a także podsunąć szereg płatnych i bezpłatnych rozwiązań. Jednym z rozwiązań może być oferta firmy usługowej.
 
Jeżeli pozycjonowanie strony będzie elementem szerszej strategii marketingu internetowego, możemy doprowadzić do sytuacji, w której osoba szukająca konkretnych usług już kojarzy naszą firmę poprzez wysokiej jakości treści, widziała kilka reklam do bezpłatnych materiałów i zapoznała się z nimi, zna eksperta odpowiedzialnego za wykonanie pracy po czym przystępuje do procesu zakupowego.
 
W porównaniu do konkurencji, która nie używa wyżej wymienionych elementów próba sprzedaży następuje podczas pierwszego kontaktu z marką co jest mniej skutecznym rozwiązaniem.
 
statystyki ruchu organicznego
Powyższe statystyki obrazują wzrost ruchu dla agencji kreatywnej. O ile rok czasu to relatywnie mało, by zbliżyć się do lidera branży w SEO o tyle ponad 500 dodatkowych wizyt stwarza konkretne możliwości. Nawet jeśli Twój budżet nigdy nie pozwoli Ci zbliżyć się do lidera to i tak warto robić coś niż nic. Po kilku latach pracy nad stroną często okazuje się, że dodatkowe źródło ruchu realnie przekłada się na jakość pracy doradców i jest jednym z elementów stabilnego wzrostu firmy.
 

nie czekaj, umów się na konsultację seo