Audyt SEO – co to jest i kiedy warto go wykonać

Freelancer SEO

Skrót “SEO” oznacza search engine optimization, czyli optymalizację strony internetowej pod wyszukiwarki. Audyt SEO sprawdza, czy Twoja strona jest zoptymalizowana, czy nie, a analiza strony internetowej jest kluczowym elementem, który zapewnia, że strona jest dostosowana do wymagań wyszukiwarek. Kompleksowy audyt to dogłębne badanie obejmujące różne aspekty optymalizacji strony dla wyszukiwarek, od technicznych aspektów po jakość i strukturę treści, strategie linkowania i obecność w mediach społecznościowych.

Z tego artykułu dowiesz się:

  • czym jest audyt SEO,
  • co daje przeprowadzenie audytu SEO,
  • na czym polega darmowy audyt SEO i dlaczego nie jest darmowy,
  • czy potrzebujesz audytu Twojej strony internetowej.

Co to jest profesjonalny audyt SEO

Audyt SEO to proces oceny strony internetowej, który jest kompleksową analizą optymalizacji witryny pod kątem wyszukiwarek internetowych. Obejmuje on wszystko, od struktury witryny i jej treści poprzez analizę obecnie wykorzystywanych słów kluczowych i link building. Celem audytu SEO jest zidentyfikowanie obszarów, które można poprawić w SEO witryny, aby uzyskać lepsze pozycje w wyszukiwarkach.

Ulubione porównanie branży SEO to porównanie audytu SEO do badania u lekarza.

Co daje audyt SEO?

Być może jeszcze się zastanawiasz, czy warto zlecać audyt SEO, i czy to jest dla Ciebie. Pozwól, że opowiem Ci o tym, co Twoje firma może zyskać dzięki audytowi SEO. Pozycjonowanie strony internetowej rozpoczyna się od audytu SEO, który ma kluczowe znaczenie w opracowaniu strategii poprawy pozycji witryny w organicznych wynikach wyszukiwania.

Odpowiedź na pytanie: “Czy Twoja firma potrzebuje SEO?”

Pozycjonowanie strony to złożony i często kosztowny proces. Niekiedy potrzebne są lata, żeby wypracować wysokie pozycje w wyszukiwarce Google. 

Często przedsiębiorcy decydują się na pozycjonowanie bez świadomości, jak wielka skala pracy do wykonania jest przed nimi. W konsekwencji braku wiedzy, skala działań zaskakuje firmy i zamiast wyników otrzymują połowicznie wykonaną pracę co skutkuje stratą pieniądzy. 

Audyt SEO pomoże Ci odpowiedzieć na pytanie, czy to właściwy moment, żeby zacząć i czy masz odpowiednie zasoby, żeby inwestować w  pozycjonowanie. 

Lepiej jest zainwestować w audyt i podjąć decyzję, że nie będziesz pozycjonować strony niż przez wiele miesięcy wydawać pieniądze, żeby zrezygnować na ostatniej prostej z powodu braku zasobów, tracąc wielokrotnie więcej pieniędzy.

Właściwie przeprowadzony audyt SEO da Ci odpowiedź na pytanie, co warto robić, a czego nie warto. Czasami nie opłaca się pompować pieniędzy w działania, które nie mają szansy przynieść pożądanego rezultatu. 

Pewność i spokój

Moment po audycie SEO przypomina wyjście od lekarza po wykonaniu kompletu profilaktycznych badań. Pieniądze poszły, trzeba się było trochę pomęczyć, ale teraz masz względny spokój. Przynajmniej na jakiś czas. 

Już wiesz, co dolega Twojej stronie, i co trzeba zrobić. Jesteś w stanie mniej więcej określić budżet na te działania i oszacować potencjalne zyski. Wiesz, na co możesz liczyć w krótkiej perspektywie, i do czego trzeba dążyć w przyszłości. 

Działania wielu firm w Internecie przypominają błądzenie po omacku. Ty z audytem SEO masz mapę. 

Wzrost w firmie

Właściwie wykonany i wdrożony audyt SEO powinien przynieść różne korzyści:

  • więcej ruchu organicznego wysokiej jakości, 
  • słowa kluczowe bardziej dostosowane do biznesu, 
  • więcej “ciepłych” klientów, których potrzeby możesz zaspokoić, 
  • wyższą konwersję, a co za tym idzie zysk. 

Optymalizacja strony pod kątem SEO to inwestycja w firmę na lata. Analogicznie jak budowanie pozycji lidera na rynku wymaga czasu, tak samo wypracowanie wysokich pozycji wymaga zaplanowanych działań i konsekwencji.

Stabilny plan rozwoju

Audyt SEO pomoże określić które obszary firmowej strony www zostały wykonane w sposób prawidłowy, a które wymagają uwagi. W ramach audytu SEO Twoja firma otrzymuje szereg wytycznych, które określają kierunek rozwoju biznesu w sieci. W ustaleniu harmonogramu prac niezbędnych do wykonania, pomocna okaże się lista priorytetów do wdrożenia.

Kiedy trzeba wykonać audyt SEO?

Można powiedzieć, że każdy moment jest dobry na wykonanie audytu SEO, jeśli jeszcze go nie robiłeś w swojej firmie.

Przed i po uruchomieniu nowej wersji strony

Bez znaczenia czy uruchamiasz zupełnie nową stronę czy przygotowywujesz się do migracji ze starej wersji strony na nową. Specjalistę SEO warto zaangażować do pracy na jak najwcześniejszym etapie prac. Popularnym błędem jest czekanie z analizą SEO do momentu „aż wszystko będzie gotowe” – często skutkuje to dodatkową pracą oraz przebudowywaniem serwisu, której można by było uniknąć gdyby skonsultować plan działania i rozpisać wytyczne SEO przed rozpoczęciem prac.

Audyt SEO warto wykonać powtórnie po uruchomieniu strony lub po migracji, żeby mieć pewność, że wszystko zostało wykonane tak jak należy (istotne szczególnie gdy za wdrożenie / migracje odpowiada firma trzecia).

Po istotnych spadkach

Masz firmę, stronę internetową, sklep lub usługi. Co miesiąc regularnie odwiedza ją 15 tysięcy osób, z czego 1% kupuje. 

Not great, not terrible. 

Pewnego dnia widzisz spadek ruchu o 50%. Ok, może chwilowe zawirowanie. Sprawdzisz jutro. 

A jutro znowu spada, o kolejne 20%. Coś jest nie tak. 

Zostając w alegorii badań, to jest dzień, w którym zaczyna boleć Cię brzuch, a Ty nie wiesz dlaczego. 

Zadaniem audytu SEO będzie ustalenie, co wpłynęło na gwałtowne spadki, i jak temu zaradzić. 

Doświadczony specjalista SEO śledzi trendy na bieżąco i będzie wiedział, że tak nagły spadek wynika najpewniej z większej aktualizacji algorytmu albo kary ręcznej od Google. Zidentyfikowanie przyczyn, wydanie rekomendacji i osiągnięcie poprawy wyników zajmie mniej czasu, niż doraźne próby ratowania sytuacji.

Dla zbadania kondycji własnej strony

Pozostając w alegorii do badania lekarskiego, gdy gorzej się czujesz, odczuwasz zmęczenie albo po prostu ból, idziesz do lekarza. Wiesz, że coś jest nie tak. Lekarz Cię zbada, wyda zalecenia, pewnie zakaże Ci spożywania Twojego ulubionego jedzenia, może przepisze leki. Ale to powinno pomóc. 

Podobnie działa to w przypadku strony internetowej. Trudności, jakie możesz mieć, to:

  • wątpliwej jakości treści, które nie dają wartości odwiedzającym,
  • brak spójnej, lub niekompletna strategia,
  • słaba widoczność w wyszukiwarce,
  • niski lub spadający ruch organiczny, 
  • kiepska konwersja, 
  • nieskuteczne działania reklamowe, 
  • niskie pozycje w Google na kluczowe dla biznesu frazy, 
  • niepokojące wskaźniki user’s experience (duża liczba wyjść, wysoki współczynnik odrzuceń itd.), 
  • niska liczba wejść na stronę pomimo stosunkowo wysokich pozycji.

Zadaniem audytu SEO jest identyfikacja problemów, analiza, znalezienie przyczyn i przygotowanie wytycznych celem naprawienia sytuacji. 

Profilaktycznie

Większość ludzi chodzi na badania tylko wtedy, gdy zaczyna boleć. Szacuje się, że od 70 do 80% pacjentów z nowotworami trafia do lekarza zbyt późno. Badania profilaktyczne mogłyby zwiększyć ich szanse na przeżycie. 

Podobnie, choć nie tak drastycznie, jest z audytem SEO. Bez względu na rozmiar firmy – strony firmowe możemy podzielić na takie, w które przedsiębiorcy inwestują bo są świadomi, jakie to daje korzyści lub inwestują w momencie którym te odmawiają posłuszeństwa.

Dla zweryfikowania działań SEO

Jednym z najpopularniejszych wśród przedsiębiorców problemów jest ten, że bez specjalistycznej wiedzy trudno im zweryfikować, czy współpraca z agencją SEO przynosi rezultaty, czy nie. 

Wtedy zamawiasz zewnętrzny audyt SEO.

Ważne! Zlecanie audytu SEO częściej niż co 3-6 miesięcy mija się z celem i będzie antyproduktywne. Pierwsze efekty wdrażania zaleceń będzie widać stosunkowo szybko (kwestia tygodni), ale długofalowe efekty będzie widać po kilku miesiącach. Zlecanie kolejnego audytu tylko dlatego, że pierwszy nie podwoił ruchu organicznego w tydzień to przepalanie budżetu.

Co powinien zawierać profesjonalny audyt SEO strony internetowej?

W tej kwestii audyt strony internetowej przypomina przegląd samochodu, w którym to specjalista na Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdu sprawdza poszczególne elementy według klucza. To, jak powinien wyglądać audyt SEO, jest przeważnie kwestią dyskusyjną, ale pewne elementy są stałe niezależnie od wykonawcy.

To, co sprawdzam, podczas przeprowadzania audytu SEO strony internetowej, to:

ElementPowód
Omówienie bieżących statystykJedno spojrzenie w Google Search Console lub Google Analytics może dać odpowiedź, czy strona zbiera ruch, jakiej jakości, na jakie słowa kluczowe i czy są to wartościowe frazy z punktu widzenia biznesu.
Ocena dobranych słów kluczowychZdarza się, że agencje SEO prowadzą działania skupiające się na tzw. vanity metrics, czyli miernikach próżności. Należą do nich bezużyteczny ruch i wysokie pozycje strony na słowa kluczowe, które nie dadzą zysku. Podczas audytu należy przejrzeć obecne i zaplanować przyszłe słowa kluczowe.
Opis kwestii technicznychWeryfikacja czy strona w sposób prawidłowy może być odczytywana i indeksowana przez systemy Google
Weryfikacja koduOcena tytułów, nagłówków, analiza poprawności kodu HTML, statusy odpowiedzi serwera. 
Weryfikacja treściOcena jakości treści, jej wartości merytorycznej, nasycenia słów kluczowych, duplicate content (unikalność treści), thin content, kanibalizacja słów kluczowych
Ocena zastosowanej struktury stronyStruktura adresów url, wydajność strony, bezpieczeństwo
Audyt linkowaniaAnaliza profilu linków przychodzących w relacji do linków wychodzących, ocena domen źródłowych
Podstawowa analiza konkurencjiPorównawcze zestawienie parametrów analizowanej strony z bezpośrednią konkurencją – widoczność, pozycje, ruch, wartość ruchu z wyszukiwarki, luka contentowa
Lista priorytetówCzyli plan na przyszłość – od czego trzeba zacząć, co zrobić potem i do czego dążyć.

Co należy zrobić po wykonanym audycie SEO

Audyt SEO oprócz analizy bieżącej kondycji witryny powinien zawierać także listę zaleceń do wdrożenia w przyszłości. 

Wdrożenie to osobna praca do wykonania, której Audyt SEO nie obejmuje. Specjalista SEO wykonujący audyt może wdrożyć zalecenia samodzielnie, jeżeli ma umiejętności i zna technologię, w której działa Twoja strona. Alternatywą jest wdrożenie zaleceń we współpracy z osobą, która zaprogramowała stronę i odpowiada za jej utrzymanie.

Zalecenia możesz spróbować wdrożyć samodzielnie. Redukujesz koszt, ale istnieje ryzyko, że coś pójdzie nie tak. 

Możesz też zlecić wdrożenie innej agencji SEO. 

W mojej opinii najlepszym rozwiązaniem jest pierwsza opcja. Nie ma zmiany podmiotu odpowiedzialnego. Osoba, która identyfikuje problemy jednocześnie jest zaangażowana w ich naprawę. Wtedy mamy pewność, że realizujemy określone zadania bez błędów logicznych i pomyłek. Przeprowadzenie audytu to tylko początek. Poprawne zrozumienie i wdrożenie zaleceń to równie istotna praca co sama analiza.

W sytuacji mieszania audytora i wykonawcy zaleceń istnieje ryzyko, że wykonawca nie wdroży zaleceń, albo zrobi to źle. Często programiści nie posiadają kompetencji SEO, ponieważ nie jest to w zakresie ich obowiązków. Ich zadaniem jest programować. Dobry specjalista SEO będzie w stanie przygotować precyzyjnie określone zadania, które w łatwy sposób będą zinterpretowane i wykonane przez programistę.

Po wykonanym audycie można również podjąć decyzję o odroczeniu lub zaprzestaniu prac nad SEO.

Odkładając w czasie prace nad SEO pamiętaj jednak, że wypracowanie wyników wymaga czasu. Jeśli dostrzegasz trend na rynku, znasz swoją branżę na tyle, że spodziewasz się swoistego „dobrego czasu” na rynku dla branży w której działasz – warto rozpocząć pracę przynajmniej rok wcześniej.

Lepiej zainwestować kilka tysięcy w audyt SEO, żeby podjąć decyzję o zaprzestaniu prac na podstawie konkretnych danych, niż nie trafić z inwestycją i wycofać się z niej po utopieniu kilkudziesięciu tysięcy. Audyt SEO pomoże ocenić „realizm budżetowy”, czyli ilość pracy niezbędą do wykonania dla porządanych wyników.

Ile kosztuje audyt SEO?

Cena za audyt SEO zazwyczaj ustalana jest indywidualnie. Wynika to z faktu, że inny nakład pracy wymagany jest dla małej strony zawierającej opis zaledwie kilku usług, a inny nakład pracy jest wymagany dla dużego sklepu internetowego. Zakres analiz również może ulegać zmianie w zależności od tego, na jakim etapie rozwoju jest strona, jakiej branży dotyczy i jak silna jest konkurencja. 

Zazwyczaj kompleksowy, profesjonalny audyt SEO to koszt od 2000-2500 zł za mniejszą stronę do kilkunastu tysięcy za rozbudowaną stronę lub duży e-commerce z dziesiątkami tysięcy adresów URL. 

Ile kosztuje darmowy audyt SEO?

“Zaraz, jak to? Dlaczego darmowy audyt SEO kosztuje?”. 

Oczywiście, że kosztuje. 

Jeżeli chodzi o wykonanie darmowego audytu SEO, masz dwie opcje. 

1. Audyt SEO za darmo, ale tylko po podpisaniu umowy

Część agencji SEO przeprowadzi darmowy audyt, ale tylko w momencie, gdy zdecydujesz się podjąć z nimi współpracę np. na pół roku czy rok. Cena audytu jest wówczas wliczona w cenę usług pozycjonowania.

To tak jak z butelkami zwrotnymi i bezzwrotnymi. Butelek bezzwrotnych nie musisz oddawać, ale piwo i tak jest o te 40 groszy droższe.

2. Darmowy audyt w bezpłatnych narzędziach

W tym przypadku wykonawca audytu inwestuje kilkadziesiąt minut swojego czasu w przygotowanie leada (czyli Ciebie). Daje Ci raport, mówiąc: “Masz tu przedsmak tego, co możemy zrobić. A teraz umowa”. 

Tak przeprowadzony audyt możesz zrobić we własnym zakresie, jeśli tylko wiesz jak. Porównać to można do podstawowego planu treningowego, gdzie w ramach darmowej opcji zamiast rozpisanych ćwiczeń, powtórzeń i progresji, dostajesz wytyczne w rodzaju: “Rób pompki, przysiady i podciągaj się na drążku”. Tymczasem podobną, jak nie lepszą, rekomendację dostaniesz z pierwszego lepszego filmiku na Youtube.

Analogicznie jak przy kupnie samochodu – jeśli się na tym nie znasz masz dwie opcje. Możesz wygenerować niewielkim nakładem pracy gotowy raport na temat historii samochodu lub możesz zlecić oględziny auta profesjonalnemu rzeczoznawcy, który sprawdzi je w ustandaryzowany sposób oceniając stan faktyczny, a nie jedynie historyczne dane.

Ile trwa audyt SEO?

Czas trwania audytu SEO zależy od wielkości i złożoności audytowanej witryny. Zwykły audyt może trwać od kilku dni do kilku tygodni.

Podsumowanie

Mam nadzieję, że w zrozumiały sposób przedstawiłem zagadnienia dotyczące audytu SEO i wiesz już co to jest, czego możesz po nim oczekiwać, kiedy warto go wykonać i dlaczego. Jeżeli masz pytania dotyczące Audytu SEO zapraszam do kontaktu.

Udostępnij ten artykuł
Facebook
LinkedIn
Picture of Rafał Pietraszek

Rafał Pietraszek

Pomagam przedsiębiorstwom w generowaniu większych przychodów za pomocą profesjonalnych strategii SEO.

Dodaj komentarz

Zostaw wiadomość

Wypełnij formularz, skontaktuję się z Tobą.